Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Turnaround manager

Turnaround manager

Werkervaring interimmanager

Ervaring:
* Zelfstandig gevestigd interim manager (1994 - heden).
Vervulling van tijdelijke management opdrachten in
ondernemingen. (Beschrijving van uitgevoerde
opdrachten: zie hieronder.)
* G&VT B.V.: mede-oprichter en direkteur van adviesbureau
voor strategie-advisering, fusie en overname (1989-1993)
* Bührmann Tetterode: manager internationale acquisities (1984-1989)
* Holec : manager corporate strategy & business
development (1983-1984)
* Horringa & De Koning/ Boston Consulting Group: Project
manager (1978-1983)
* Heidemaatschappij: marketing manager (1973-1978)
* Berenschot: organisatie-adviseur.(1970-1973)

Hieronder volgt een korte beschrijving van de als interim manager uitgevoerde opdrachten vanaf heden tot start in 1994:

(update: 10-02-09)

in 2007 en 2008: Programma-manager gemeente Haarlem, belast met realiseren van tweetal verzelfstandigingstrajecten: van het Frans Hals Museum en van de Stadsbibliotheek Haarlem
Verantwoordelijk voor het volledig realiseren (d.w.z. ‘turn key’) van verzelfstandiging (ontvlechting en afsplitsing) van deze gemeentelijke onderdelen.
Resultaten: Voor beide trajecten zijn de definitieve besluiten door de Raad goedgekeurd (als
hamerstuk). Ook zijn twee Raden van Toezicht samengesteld, aangezocht en voorgedragen, die vervolgens bij Collegebesluit benoemd zijn. De stichtingen zijn opgericht. De verzelfstandigingsovereenkomst en beheersovereenkomst van de Stadsbibliotheek zijn eind mei 2008 door partijen getekend, die voor het Museum zijn medio december getekend.
Daarmee zijn beide trajecten succesvol afgerond.

in 2005: Cendris Document Management B.V. (dochter van TPG Post), 800 medewerkers, verliesgevend (verlies 6 mln Euro).
Als algemeen directeur, voorzitter van MT van 6 leden, belast met realiseren van een turnaround.
Eindverantwoordelijk voor het turnaround programma aan directie van Holding.
Resultaten:
- turnaroundplan opgesteld en acceptatie hiervoor verkregen bij opdrachtgever, personeel en OR;
- kostenreductieprogramma ingevoerd (met name van overheadkosten);
- winstgevendheid (marge) van bestaande contracten verbeterd door heronderhandelingen met klanten, resp. beeindiging van verliesgevende contracten;
- campagne opgezet voor verwerving van nieuwe omzet bij bestaande klanten;
- diverse operationele processen verbeterd en nieuwe manager hiervoor aangesteld;
- cash management verbeterd;
- inkoopactiviteiten gestroomlijnd, resp. uitbesteed;
Dit leidde binnen 5 maanden tot een break-even situatie en vervolgens tot een EBIT van + 2 mln Euro.


Een Stichting van een Ministerie (2004).
Als Algemeen Directeur in opdracht van het Bestuur belast met een bestuurlijke, organisatorische en financiële reorganisatie van deze stichting. Opdracht is in september afgerond, waarbij alle afgesproken doelstellingen zijn gerealiseerd. Onlangs is de vaste opvolger in dienst getreden, aan wie de functie is overgedragen


Fusie van twee dienstverlenende organisaties (2004)
Als projectmanager/consultant in opdracht van beide Raden van Commissarissen van de fusiepartijen belast met voorbereiden van een fusie tussen twee grote dienstverlenende bedrijven. Intentieverklaring is inmiddels gereed en zal binnenkort worden getekend.


TNO Bouw (2003)
Voortzetting van hetzelfde traject als uitgevoerd in 2002, doch nu met andere afdelingen.
Workshops opgezet en begeleid om de managers en medewerkers vertrouwd te maken met het (beter) marketen van hun wetenschappelijke dienstverlening. Daarnaast ingeschakeld bij het weer vlot trekken van vastgelopen acquisitietrajecten.

Defensie Telematica Organisatie (DTO) (2003)
Het in opdracht van de directie opzetten en managen van een kostenreductieprogramma betreffende overhead, ontwikkelkosten en kostprijzen (van de tarieven).
Verantwoordelijk voor het realiseren van een kostenreductie van € 3 mln op jaarbasis, waarvan ca. 1/3 nog in het lopende jaar (2003).
Resultaten:
• de gerealiseerde besparingen overtroffen de in de opdracht gestelde targets;
• ook de besparingsdoelstelling voor het lopende jaar werd overtroffen;
• tevens is een nieuwe verreken- en doorbelasting-
systematiek ingevoerd, alsmede nieuwe kostprijzen en
tarieven.


DTO (Defensie Telematica Organisatie) (2002)
Financiëel projectmanagement van een Defensie-breed infrastructureel ICT-project. Verantwoordelijk voor de budgettering en kostprijsberekening, het prijsbeleid, de financiering, de offerte-calculatie en de onderhandelingen met software-leveranciers.


Univé Verzekeringen / Woningbouwcorporatie Woonunie (Deventer) (2002)
Advisering over strategische scenario´s van makelaardij-aktiviteiten, een joint-venture van deze beide organisaties. Een impasse in de besluitvorming bij de aandeelhouders had de resultaten van deze joint-venture negatief beinvloed. Samen met directie en aandeelhouders zijn enkele scenario´s opgesteld, waarbij uiteindelijk over een hiervan overeenstemming is bereikt. Dit is uitgewerkt en vastgelegd in een nieuwe meerjarige samenwerkings-overeenkomst.


Daksystemen Noord Nederland B.V., familiebedrijf (Emmen). (2002)
Als projectmanager/adviseur in opdracht van directie en aandeelhouders van dit familiebedrijf in bouwsystemen belast met het opzetten van een meerjarenplan in samenwerking met de directie en het verkrijgen van de financiering daarvoor. Daarnaast was er een impasse bij de aandeelhouders omdat de vader (de oprichter), ofschoon al jaren niet meer aktief in het bedrijf, zijn aandelen en directiepositie niet wenste over te dragen aan de tweede generatie.
Resultaat: plan is door aandeelhouders goedgekeurd, vader heeft ingestemd met opvolging door zijn oudste zoon als statutair Algemeen Directeur en heeft uiteindelijk ook ingestemd met de overdracht van zijn aandelenbelang aan zijn (3) in het bedrijf werkzame zonen. Financieringsruimte is verkregen door accoord aandeelhouders inzake de verkoop van het bedrijfsvastgoed.


TNO Bouw (2002)
Achtergrond is dat TNO als wetenschappelijke research organisatie in toenemende mate haar opdrachten in de “vrije” markt moet zien te verwerven. De directie van TNO wil daarom de organisatie meer focussen op het realiseren van commerciële en marketingdoelstellingen. Hieruit vloeide de opdracht voort om als projectmanager het lijnmanagement van enkele afdelingen van TNO Bouw te ondersteunen bij het ontwikkelen en concretiseren van marketingmethoden afgestemd op een omgeving van professionele dienstverleners. Hiertoe werden marketingconcepten en tools in een aantal projectteams intensief bediscussieerd en toegepast. Dit resulteerde in concreet uitgewerkte marketingprogramma’s welke na goedkeuring door de directie thans geimplementeerd worden.


Campina / Friesland Coberco Dairy Foods (2001)
Als projectmanager in opdracht van beide Raden van Bestuur belast met een strategisch project van de-fusering (afsplitsing) van enkele onderdelen van beide concerns en deze vervolgens geherstructureerd in nieuw samenwerkingsverband. Resultaat: de doelstellingen van dit complexe organisatorische, juridische en financiële traject werden binnen de gestelde termijn volledig gerealiseerd.


DTO (Defensie Telematica Organisatie) (2001)
Als projectmanager belast met een veranderingsproject verbetering financiële management-informatie binnen DTO, de ICT organisatie van het Ministerie van Defensie. In verband met de voorgenomen privatisering van deze organisatie was mijn opdracht om financiële resultaat-verantwoordelijkheid in te voeren bij afdelings- en groepsmanagers. Hiervoor projectplan geformuleerd. Aanpak: financiële plannings- en rapportagesysteem verbeterd,
resultaat- en kosteninzicht verbeterd en systeem van doorbelastingen gereorganiseerd.
Resultaat: de verantwoordelijke managers hebben nu inzicht in en controle op de werkelijke (produktie-)kosten van hun produkten/diensten, waardoor financiële (bij)sturing mogelijk wordt.


ACE Ingenieursgroep B.V. (1999/2000)
Interim Algemeen Directeur van de Holding van een ingenieursgroep (550 medewerkers) met drie werkmaatschappijen en een tiental vestigingen verspreid over Nederland, Belgie en Luxemburg. Werkterrein betreft projekten, engineering en produktontwikkeling op het gebied van civiele techniek en bouw, werktuigbouwkunde, electrotechniek en automotive. Opdracht was reorganisatie/turnaround van de onderneming. Resultaat: nieuwe managementstruktuur opgezet, financiële en management-rapportage verbeterd, investeringen en projekten op ICT-gebied geëntameerd, kosten gereduceerd, tarieven, marge en rendement verbeterd.


Brunel International N.V. (1999)
Projectmanager van projectteam in opdracht van Raad van Bestuur belast met voorbereiding van een overname (in samenwerking met investment bank).


TenneT B.V. (1998/1999)
Interim Commercieel Manager en lid van het management-team van TenneT, de beheerder (beheersorganisatie) van het landelijke hoogspanningsnet. Verantwoordelijk voor het opzetten van en leiding geven aan een nieuwe afdeling commerciële zaken. Afdeling ingericht en georganiseerd op bedrijfsmatige basis: concrete doelstellingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden geformuleerd voor de medewerkers. Resultaten: tariefstruktuur voor hoogspanningsnet opgezet, import-/exportprocedures geformuleerd, account-management ingevoerd, nieuwe diensten ontwikkeld en gecontracteerd. Begin juni 1999 functie overgedragen aan opvolger.


Engelhard Terneuzen B.V., dochteronderneming van Amerikaanse katalysator-producent. (1997)
Consultancy projekt inzake beoordeling van de voorgenomen beeindiging (sluiting) van de Nederlandse fabriek.


Dormaël Vrijetijdsmode B.V., mode retail-keten, familiebedrijf. (1997)
Interim Algemeen Direkteur van een keten met 190 winkels in vier winkelformules, ca. 1400 medewerkers, fl 160 mln omzet, al enkele jaren verliesgevend. Opdracht: turn-around van de onderneming. Plan van aanpak geformuleerd en hier commitment voor verkregen bij aandeelhouders en MT. Resultaat: topstruktuur gereorganiseerd, overhead- en operationele kosten gereduceerd, doorloopsnelheid artikelen opgevoerd, een winst- en margeverbeteringsprogramma ingevoerd en de logistiek en de IT-funktie heringericht. Onderhandeld met banken over verlenging en verbetering van kredietfaciliteiten en deze verkregen.

NVG Nederlandse Verzekerings Groep B.V , dochter van Aegon. (1996)
Interim manager/voorzitter stuurgroep, verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuwe business-unit. Managementstruktuur gemaakt voor de nieuwe aktiviteiten, mandaat en budgetten verkregen, verliesgevende projekten beëindigd, nieuwe, beter renderende projekten geinitieerd, IT-trajekt gereorganiseerd waardoor dit sneller en goedkoper verliep.



Nutsbedrijf Heerlen. (1995)
Interim manager met de opdracht om de aandelen van het Nutsbedrijf als geheel alsmede van de onderdelen ervan te waarderen met het oog op verkoop van het gehele aandelenpakket (of een deel daarvan). Aan de hand van een speciaal ontworpen programma werden de aandelen gewaardeerd op verschillende tarief- en gevoeligheidsniveau’s.


ROBECO Groep. (1995)
Projectleider en voorzitter van de Projectgroep van een omvangrijk marketing project dat ten doel had om de producten en diensten van Robeco (500.000 rekeninghouders in 1995) via een nog niet eerder gebruikt verkoopkanaal in de markt te zetten. Het betrof het opzetten van een systeem voor direct marketing van financiële diensten met toepassing van call-centres, IT- en telecom-technologie, alsmede landelijke reclamecampagnes in alle media.
Hiertoe werden met direct betrokkenen binnen Robeco (zowel beleggers als commerciële en marketingmedewerkers en ICT medewerkers) sessies gehouden om awareness voor deze aanpak te creëren, aangezien dit project ingrijpende organisatorische veranderingen met zich mee bracht. Aan de Projectgroep rapporteerden 10 deelprojecten, die voor een deel samenwerkten met diverse externe marketing, reclame- en communicatiebureau’s.
Het Project werd binnen gestelde tijd en budget opgeleverd.


Info’Products B.V., distributeur van computers en software, dochteronderneming van
KNP BT (thans Bührmann). (1994)

Projectmanager belast met het ontwikkelen en bepalen van een strategie voor de service-aktiviteiten en de implementatie daarvan.


TOP Lease B.V. (autoleasing), dochteronderneming van de Fortis Groep (thans ING). (1994)
Interim Commercieel Direkteur, verantwoordelijk voor marketing en verkoop van leasecontracten. Opdracht was om de Verkoop- en Marketingafdeling (50 medewerkers) te reorganiseren. Aanpak: Marketing en Verkoop gereorganiseerd in klantgerichte business-units, managers benoemd en gecoached, nieuw verkoopplan opgesteld, omzet- en rendements-targets ingevoerd, prestatiegericht beloningssysteem (bonussysteem) ingevoerd en produkten-/dienstenpakket uitgebreid met nieuwe services. Resultaat: volumegroei van 30% t.o.v. het voorafgaande jaar en dito rendementsverbetering.


Opleiding interimmanager

* Gymnasium b (1964)

* Doctoraal Bedrijfskunde (Utrecht/Rotterdam 1970)

* Postdoctorale opleiding: Stichting Interacademiale Opleiding Organisatiekunde (SIOO, 1977/1978)
* INSEAD: Mergers & Acquisitions Program

* INSEAD: International Marketing Program

* Nyenrode / PricewaterhouseCoopers: Masterclass voor
Turnaround Interim Management (2000)



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Kerncompetenties zijn het managen van veranderings- en turnaroundprocessen en het leiden/begeleiden van fusie-en overnameprocessen. De nadruk ligt daarbij op het operationele turnaround- en veranderingsmanagement, sterk gericht op het verbeteren van verouderde, inefficiënte of ongewenste bedrijfsprocessen en het introduceren van stuur- en informatiemechanismen.

Talenkennis interimmanager

Engels: vloeiend spreken en schrijven. Duits en Frans: redelijke spreekvaardigheid, schrijven matig.

Overig

Speciale ervaringsgebieden/ branches:
Ruime ervaring met ondernemingsstrategie, general management en verandermanagement op directie-posities in het bedrijfsleven en bij bedrijfsmatig werkende organisaties van de (rijks)overheid.
Ervaring met het adviseren resp. leiden van familiebedrijven en het omgaan met familiale aandeelhouders en opvolgingsprocessen.
Leiding geven aan reorganisatie- en integratieprocessen alsmede fusie-, overname- en ontvlechtingsprocessen.

* Ingeschreven in Register van Interim Managers (IM-Register)

 beschikbaar?

Geselecteerde interimmanagers:

Deze manager verwijderen  73866 - Projectleider Bouw
Deze manager verwijderen  87736 - interim manager
Deze manager verwijderen  12053 - Manager Distribution Center / Plant manager
Deze manager verwijderen  91767 - Manager
Deze manager verwijderen  82328 - Facility Manager
Deze manager verwijderen  50460 - Project-, overbruggings-, interimmanager
Deze manager verwijderen  32679 - Directeur
Deze manager verwijderen  13308 - Credit Manager & Accounting Manager
Deze manager verwijderen  200594 - Operations Manager
Deze manager verwijderen  201196 - operations manager directeur
Deze manager verwijderen  68406 - directeur, manager
Deze manager verwijderen  199781 - Management - Leidinggevend
Deze manager verwijderen  27335 - manager operatie
Deze manager verwijderen  15637 - interim manager
Deze manager verwijderen  192004 - HR Manager (Generalist)
Deze manager verwijderen  51619 - Operations Manager
Deze manager verwijderen  25440 - Interimmanager
Deze manager verwijderen  16058 - Group Finance Manager
Deze manager verwijderen  92775 - Project Manager
Deze manager verwijderen  190869 - Leiter Operations
Deze manager verwijderen  191585 - CEO, Turnaround Manager, aktiver Verwaltungsrat
Deze manager verwijderen  199186 - (interim) manager/ceo
Deze manager verwijderen  51225 - Interim Facilities & Hotel Manager
Deze manager verwijderen  62230 - Interim Manager BPO/Organisatie Ontwerp/IT
Deze manager verwijderen  194210 - Vertriebsleiter; Service-Leiter
Deze manager verwijderen  198002 - Geschäftsführer, Verkaufsleiter, Senior Programm Manager
Deze manager verwijderen  83123 - Financial Manager, Hoofd Adminsitratie
Deze manager verwijderen  196561 - Interims SAP Project Manager
Deze manager verwijderen  43936 - Turn around CEO pharma
Deze manager verwijderen  92006 - Diverse functies mogelijk
Deze manager verwijderen  75287 - General management / Sales management
Deze manager verwijderen  54965 - Interim Manager/ Project Manager/ Consultant
Deze manager verwijderen  10683 - manager P&O
Deze manager verwijderen  47858 - Interim manager/ programme - project manager / management
Deze manager verwijderen  25323 - Financieel manager/administrateur
Deze manager verwijderen  30768 - (project-, business-, financial-) controller
Deze manager verwijderen  74636 - interim manager / HR manager
Deze manager verwijderen  30582 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  61936 - ondernemende interim manager
Deze manager verwijderen  16605 - manager/senior adviseur/coach/trainer
Deze manager verwijderen  62551 - manager
Deze manager verwijderen  70095 - Interim manager
Deze manager verwijderen  12938 - Callcenter manager
Deze manager verwijderen  74682 - Financieel Manager
Deze manager verwijderen  61631 - Interim (project) manager / adviseur
Deze manager verwijderen  91086 - (project)controller
Deze manager verwijderen  17856 - Office manager / secretaresse
Deze manager verwijderen  200601 - managing director/entrepeneur,crisis manager
Deze manager verwijderen  11668 - logistics consultant
Deze manager verwijderen  36397 - General en Financial Interim Manager


Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :