Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Turnaround manager

Turnaround manager

Werkervaring interimmanager

Ervaring:
* Zelfstandig gevestigd interim manager (1994 - heden).
Vervulling van tijdelijke management opdrachten in
ondernemingen. (Beschrijving van uitgevoerde
opdrachten: zie hieronder.)
* G&VT B.V.: mede-oprichter en direkteur van adviesbureau
voor strategie-advisering, fusie en overname (1989-1993)
* Bührmann Tetterode: manager internationale acquisities (1984-1989)
* Holec : manager corporate strategy & business
development (1983-1984)
* Horringa & De Koning/ Boston Consulting Group: Project
manager (1978-1983)
* Heidemaatschappij: marketing manager (1973-1978)
* Berenschot: organisatie-adviseur.(1970-1973)

Hieronder volgt een korte beschrijving van de als interim manager uitgevoerde opdrachten vanaf heden tot start in 1994:

(update: 10-02-09)

in 2007 en 2008: Programma-manager gemeente Haarlem, belast met realiseren van tweetal verzelfstandigingstrajecten: van het Frans Hals Museum en van de Stadsbibliotheek Haarlem
Verantwoordelijk voor het volledig realiseren (d.w.z. ‘turn key’) van verzelfstandiging (ontvlechting en afsplitsing) van deze gemeentelijke onderdelen.
Resultaten: Voor beide trajecten zijn de definitieve besluiten door de Raad goedgekeurd (als
hamerstuk). Ook zijn twee Raden van Toezicht samengesteld, aangezocht en voorgedragen, die vervolgens bij Collegebesluit benoemd zijn. De stichtingen zijn opgericht. De verzelfstandigingsovereenkomst en beheersovereenkomst van de Stadsbibliotheek zijn eind mei 2008 door partijen getekend, die voor het Museum zijn medio december getekend.
Daarmee zijn beide trajecten succesvol afgerond.

in 2005: Cendris Document Management B.V. (dochter van TPG Post), 800 medewerkers, verliesgevend (verlies 6 mln Euro).
Als algemeen directeur, voorzitter van MT van 6 leden, belast met realiseren van een turnaround.
Eindverantwoordelijk voor het turnaround programma aan directie van Holding.
Resultaten:
- turnaroundplan opgesteld en acceptatie hiervoor verkregen bij opdrachtgever, personeel en OR;
- kostenreductieprogramma ingevoerd (met name van overheadkosten);
- winstgevendheid (marge) van bestaande contracten verbeterd door heronderhandelingen met klanten, resp. beeindiging van verliesgevende contracten;
- campagne opgezet voor verwerving van nieuwe omzet bij bestaande klanten;
- diverse operationele processen verbeterd en nieuwe manager hiervoor aangesteld;
- cash management verbeterd;
- inkoopactiviteiten gestroomlijnd, resp. uitbesteed;
Dit leidde binnen 5 maanden tot een break-even situatie en vervolgens tot een EBIT van + 2 mln Euro.


Een Stichting van een Ministerie (2004).
Als Algemeen Directeur in opdracht van het Bestuur belast met een bestuurlijke, organisatorische en financiële reorganisatie van deze stichting. Opdracht is in september afgerond, waarbij alle afgesproken doelstellingen zijn gerealiseerd. Onlangs is de vaste opvolger in dienst getreden, aan wie de functie is overgedragen


Fusie van twee dienstverlenende organisaties (2004)
Als projectmanager/consultant in opdracht van beide Raden van Commissarissen van de fusiepartijen belast met voorbereiden van een fusie tussen twee grote dienstverlenende bedrijven. Intentieverklaring is inmiddels gereed en zal binnenkort worden getekend.


TNO Bouw (2003)
Voortzetting van hetzelfde traject als uitgevoerd in 2002, doch nu met andere afdelingen.
Workshops opgezet en begeleid om de managers en medewerkers vertrouwd te maken met het (beter) marketen van hun wetenschappelijke dienstverlening. Daarnaast ingeschakeld bij het weer vlot trekken van vastgelopen acquisitietrajecten.

Defensie Telematica Organisatie (DTO) (2003)
Het in opdracht van de directie opzetten en managen van een kostenreductieprogramma betreffende overhead, ontwikkelkosten en kostprijzen (van de tarieven).
Verantwoordelijk voor het realiseren van een kostenreductie van € 3 mln op jaarbasis, waarvan ca. 1/3 nog in het lopende jaar (2003).
Resultaten:
• de gerealiseerde besparingen overtroffen de in de opdracht gestelde targets;
• ook de besparingsdoelstelling voor het lopende jaar werd overtroffen;
• tevens is een nieuwe verreken- en doorbelasting-
systematiek ingevoerd, alsmede nieuwe kostprijzen en
tarieven.


DTO (Defensie Telematica Organisatie) (2002)
Financiëel projectmanagement van een Defensie-breed infrastructureel ICT-project. Verantwoordelijk voor de budgettering en kostprijsberekening, het prijsbeleid, de financiering, de offerte-calculatie en de onderhandelingen met software-leveranciers.


Univé Verzekeringen / Woningbouwcorporatie Woonunie (Deventer) (2002)
Advisering over strategische scenario´s van makelaardij-aktiviteiten, een joint-venture van deze beide organisaties. Een impasse in de besluitvorming bij de aandeelhouders had de resultaten van deze joint-venture negatief beinvloed. Samen met directie en aandeelhouders zijn enkele scenario´s opgesteld, waarbij uiteindelijk over een hiervan overeenstemming is bereikt. Dit is uitgewerkt en vastgelegd in een nieuwe meerjarige samenwerkings-overeenkomst.


Daksystemen Noord Nederland B.V., familiebedrijf (Emmen). (2002)
Als projectmanager/adviseur in opdracht van directie en aandeelhouders van dit familiebedrijf in bouwsystemen belast met het opzetten van een meerjarenplan in samenwerking met de directie en het verkrijgen van de financiering daarvoor. Daarnaast was er een impasse bij de aandeelhouders omdat de vader (de oprichter), ofschoon al jaren niet meer aktief in het bedrijf, zijn aandelen en directiepositie niet wenste over te dragen aan de tweede generatie.
Resultaat: plan is door aandeelhouders goedgekeurd, vader heeft ingestemd met opvolging door zijn oudste zoon als statutair Algemeen Directeur en heeft uiteindelijk ook ingestemd met de overdracht van zijn aandelenbelang aan zijn (3) in het bedrijf werkzame zonen. Financieringsruimte is verkregen door accoord aandeelhouders inzake de verkoop van het bedrijfsvastgoed.


TNO Bouw (2002)
Achtergrond is dat TNO als wetenschappelijke research organisatie in toenemende mate haar opdrachten in de “vrije” markt moet zien te verwerven. De directie van TNO wil daarom de organisatie meer focussen op het realiseren van commerciële en marketingdoelstellingen. Hieruit vloeide de opdracht voort om als projectmanager het lijnmanagement van enkele afdelingen van TNO Bouw te ondersteunen bij het ontwikkelen en concretiseren van marketingmethoden afgestemd op een omgeving van professionele dienstverleners. Hiertoe werden marketingconcepten en tools in een aantal projectteams intensief bediscussieerd en toegepast. Dit resulteerde in concreet uitgewerkte marketingprogramma’s welke na goedkeuring door de directie thans geimplementeerd worden.


Campina / Friesland Coberco Dairy Foods (2001)
Als projectmanager in opdracht van beide Raden van Bestuur belast met een strategisch project van de-fusering (afsplitsing) van enkele onderdelen van beide concerns en deze vervolgens geherstructureerd in nieuw samenwerkingsverband. Resultaat: de doelstellingen van dit complexe organisatorische, juridische en financiële traject werden binnen de gestelde termijn volledig gerealiseerd.


DTO (Defensie Telematica Organisatie) (2001)
Als projectmanager belast met een veranderingsproject verbetering financiële management-informatie binnen DTO, de ICT organisatie van het Ministerie van Defensie. In verband met de voorgenomen privatisering van deze organisatie was mijn opdracht om financiële resultaat-verantwoordelijkheid in te voeren bij afdelings- en groepsmanagers. Hiervoor projectplan geformuleerd. Aanpak: financiële plannings- en rapportagesysteem verbeterd,
resultaat- en kosteninzicht verbeterd en systeem van doorbelastingen gereorganiseerd.
Resultaat: de verantwoordelijke managers hebben nu inzicht in en controle op de werkelijke (produktie-)kosten van hun produkten/diensten, waardoor financiële (bij)sturing mogelijk wordt.


ACE Ingenieursgroep B.V. (1999/2000)
Interim Algemeen Directeur van de Holding van een ingenieursgroep (550 medewerkers) met drie werkmaatschappijen en een tiental vestigingen verspreid over Nederland, Belgie en Luxemburg. Werkterrein betreft projekten, engineering en produktontwikkeling op het gebied van civiele techniek en bouw, werktuigbouwkunde, electrotechniek en automotive. Opdracht was reorganisatie/turnaround van de onderneming. Resultaat: nieuwe managementstruktuur opgezet, financiële en management-rapportage verbeterd, investeringen en projekten op ICT-gebied geëntameerd, kosten gereduceerd, tarieven, marge en rendement verbeterd.


Brunel International N.V. (1999)
Projectmanager van projectteam in opdracht van Raad van Bestuur belast met voorbereiding van een overname (in samenwerking met investment bank).


TenneT B.V. (1998/1999)
Interim Commercieel Manager en lid van het management-team van TenneT, de beheerder (beheersorganisatie) van het landelijke hoogspanningsnet. Verantwoordelijk voor het opzetten van en leiding geven aan een nieuwe afdeling commerciële zaken. Afdeling ingericht en georganiseerd op bedrijfsmatige basis: concrete doelstellingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden geformuleerd voor de medewerkers. Resultaten: tariefstruktuur voor hoogspanningsnet opgezet, import-/exportprocedures geformuleerd, account-management ingevoerd, nieuwe diensten ontwikkeld en gecontracteerd. Begin juni 1999 functie overgedragen aan opvolger.


Engelhard Terneuzen B.V., dochteronderneming van Amerikaanse katalysator-producent. (1997)
Consultancy projekt inzake beoordeling van de voorgenomen beeindiging (sluiting) van de Nederlandse fabriek.


Dormaël Vrijetijdsmode B.V., mode retail-keten, familiebedrijf. (1997)
Interim Algemeen Direkteur van een keten met 190 winkels in vier winkelformules, ca. 1400 medewerkers, fl 160 mln omzet, al enkele jaren verliesgevend. Opdracht: turn-around van de onderneming. Plan van aanpak geformuleerd en hier commitment voor verkregen bij aandeelhouders en MT. Resultaat: topstruktuur gereorganiseerd, overhead- en operationele kosten gereduceerd, doorloopsnelheid artikelen opgevoerd, een winst- en margeverbeteringsprogramma ingevoerd en de logistiek en de IT-funktie heringericht. Onderhandeld met banken over verlenging en verbetering van kredietfaciliteiten en deze verkregen.

NVG Nederlandse Verzekerings Groep B.V , dochter van Aegon. (1996)
Interim manager/voorzitter stuurgroep, verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuwe business-unit. Managementstruktuur gemaakt voor de nieuwe aktiviteiten, mandaat en budgetten verkregen, verliesgevende projekten beëindigd, nieuwe, beter renderende projekten geinitieerd, IT-trajekt gereorganiseerd waardoor dit sneller en goedkoper verliep.



Nutsbedrijf Heerlen. (1995)
Interim manager met de opdracht om de aandelen van het Nutsbedrijf als geheel alsmede van de onderdelen ervan te waarderen met het oog op verkoop van het gehele aandelenpakket (of een deel daarvan). Aan de hand van een speciaal ontworpen programma werden de aandelen gewaardeerd op verschillende tarief- en gevoeligheidsniveau’s.


ROBECO Groep. (1995)
Projectleider en voorzitter van de Projectgroep van een omvangrijk marketing project dat ten doel had om de producten en diensten van Robeco (500.000 rekeninghouders in 1995) via een nog niet eerder gebruikt verkoopkanaal in de markt te zetten. Het betrof het opzetten van een systeem voor direct marketing van financiële diensten met toepassing van call-centres, IT- en telecom-technologie, alsmede landelijke reclamecampagnes in alle media.
Hiertoe werden met direct betrokkenen binnen Robeco (zowel beleggers als commerciële en marketingmedewerkers en ICT medewerkers) sessies gehouden om awareness voor deze aanpak te creëren, aangezien dit project ingrijpende organisatorische veranderingen met zich mee bracht. Aan de Projectgroep rapporteerden 10 deelprojecten, die voor een deel samenwerkten met diverse externe marketing, reclame- en communicatiebureau’s.
Het Project werd binnen gestelde tijd en budget opgeleverd.


Info’Products B.V., distributeur van computers en software, dochteronderneming van
KNP BT (thans Bührmann). (1994)

Projectmanager belast met het ontwikkelen en bepalen van een strategie voor de service-aktiviteiten en de implementatie daarvan.


TOP Lease B.V. (autoleasing), dochteronderneming van de Fortis Groep (thans ING). (1994)
Interim Commercieel Direkteur, verantwoordelijk voor marketing en verkoop van leasecontracten. Opdracht was om de Verkoop- en Marketingafdeling (50 medewerkers) te reorganiseren. Aanpak: Marketing en Verkoop gereorganiseerd in klantgerichte business-units, managers benoemd en gecoached, nieuw verkoopplan opgesteld, omzet- en rendements-targets ingevoerd, prestatiegericht beloningssysteem (bonussysteem) ingevoerd en produkten-/dienstenpakket uitgebreid met nieuwe services. Resultaat: volumegroei van 30% t.o.v. het voorafgaande jaar en dito rendementsverbetering.


Opleiding interimmanager

* Gymnasium b (1964)

* Doctoraal Bedrijfskunde (Utrecht/Rotterdam 1970)

* Postdoctorale opleiding: Stichting Interacademiale Opleiding Organisatiekunde (SIOO, 1977/1978)
* INSEAD: Mergers & Acquisitions Program

* INSEAD: International Marketing Program

* Nyenrode / PricewaterhouseCoopers: Masterclass voor
Turnaround Interim Management (2000)



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Kerncompetenties zijn het managen van veranderings- en turnaroundprocessen en het leiden/begeleiden van fusie-en overnameprocessen. De nadruk ligt daarbij op het operationele turnaround- en veranderingsmanagement, sterk gericht op het verbeteren van verouderde, inefficiënte of ongewenste bedrijfsprocessen en het introduceren van stuur- en informatiemechanismen.

Talenkennis interimmanager

Engels: vloeiend spreken en schrijven. Duits en Frans: redelijke spreekvaardigheid, schrijven matig.

Overig

Speciale ervaringsgebieden/ branches:
Ruime ervaring met ondernemingsstrategie, general management en verandermanagement op directie-posities in het bedrijfsleven en bij bedrijfsmatig werkende organisaties van de (rijks)overheid.
Ervaring met het adviseren resp. leiden van familiebedrijven en het omgaan met familiale aandeelhouders en opvolgingsprocessen.
Leiding geven aan reorganisatie- en integratieprocessen alsmede fusie-, overname- en ontvlechtingsprocessen.

* Ingeschreven in Register van Interim Managers (IM-Register)

 beschikbaar?

Geselecteerde interimmanagers:

Deze manager verwijderen  117763 - principal management consultant
Deze manager verwijderen  33733 - projectleider, programmamanager, Business Consultant
Deze manager verwijderen  90463 - Programme Director
Deze manager verwijderen  67081 - Financial Controller
Deze manager verwijderen  65849 - Financial/Business Controller
Deze manager verwijderen  18553 - Interim Credit Manager
Deze manager verwijderen  53511 - officemanager
Deze manager verwijderen  38300 - project en/of financieel manager
Deze manager verwijderen  192636 - Senior Project & Program Manager (PMP®), Six Sigma Analyst
Deze manager verwijderen  66051 - Change Manager
Deze manager verwijderen  190857 - Interim Manager Finance, Controlling / Trouble shooter
Deze manager verwijderen  90461 - (Project)Manager Zorg en publieke sector
Deze manager verwijderen  13922 - Projectmanager, Lijnmanager, Consultant
Deze manager verwijderen  25276 - interim manager HRM
Deze manager verwijderen  53521 - HR Manager; directeur P&O
Deze manager verwijderen  82213 - Internationales Projektmanagement
Deze manager verwijderen  53452 - Business Consultant / Analyst / Interim Manager
Deze manager verwijderen  21109 - Financieel consultant
Deze manager verwijderen  91381 - Operationeel manager
Deze manager verwijderen  55696 - Projectmanager en Lijnmanager
Deze manager verwijderen  72718 - manager pensioenafdeling of hoofd P&O
Deze manager verwijderen  45100 - management middenkader zorginstellingen
Deze manager verwijderen  196366 - CFO - Treasurer - Project Manager
Deze manager verwijderen  92339 - interim verandermanager/communicatiemanager
Deze manager verwijderen  52012 - HR P&O Human Resource Manager
Deze manager verwijderen  84280 - CEO / Supply chain director
Deze manager verwijderen  92764 - interim manager zorg VG, Ouderenzorg, Plan&Flexbureau
Deze manager verwijderen  40482 - Finance (Interim) Professional
Deze manager verwijderen  52088 - Management Consultant / Interim Manager / Project Manager
Deze manager verwijderen  51493 - Quality Management Consultant
Deze manager verwijderen  192146 - Projektleiter/Interim Management
Deze manager verwijderen  29263 - Chief Financial Officer
Deze manager verwijderen  33520 - Program manager
Deze manager verwijderen  76101 - Procurement and Supply Chain Management
Deze manager verwijderen  89979 - Interim Project manager/ Business consultant, Teamplayer
Deze manager verwijderen  39940 - Logistiek Manager; Operations Manager
Deze manager verwijderen  43408 - multidisciplinair financieel manager / controller
Deze manager verwijderen  25335 - AR/AP Manager/projectmgt Oracle
Deze manager verwijderen  10713 - Interim Management Project Management
Deze manager verwijderen  21711 - Assistent Controller / Administrateur
Deze manager verwijderen  195028 - CEO / GF / COO / Businessunitleiter
Deze manager verwijderen  200319 - Directie functie
Deze manager verwijderen  191355 - Unternehmensberater, Interims-Manager, Sanierungsberatungen
Deze manager verwijderen  198436 - Interimsmanager, Projektleiter
Deze manager verwijderen  50809 - Innovatieregisseur
Deze manager verwijderen  63107 - Interim-, Project- & Verandermanager
Deze manager verwijderen  62650 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  28987 - Facilitair interimmanager, facilitair specialist, inkoper
Deze manager verwijderen  200592 - Projectmanager en Adviseur Huisvesting
Deze manager verwijderen  49735 - Clustermanager
Deze manager verwijderen  11422 - Financial (AO/IC, P&C, Processen)
Deze manager verwijderen  91306 - Financieel Manager
Deze manager verwijderen  34024 - interim manager / adviseur
Deze manager verwijderen  77647 - Salesmanager, Interim Manager
Deze manager verwijderen  200684 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  19877 - Interim Credit Manager
Deze manager verwijderen  48872 - Managing consultant
Deze manager verwijderen  198223 - Kommunikation, Public Affairs, Krisenmanagement
Deze manager verwijderen  194248 - HR Interim Manager / Projekt Manager
Deze manager verwijderen  47022 - Office management/executive director
Deze manager verwijderen  66266 - (HR) Interim management
Deze manager verwijderen  19966 - senior consultant
Deze manager verwijderen  73116 - interimmanager
Deze manager verwijderen  92146 - Senior interim manager (IT programma en lijn)
Deze manager verwijderen  125833 - Krisen-, Interim-, Projekt Mgmt., Generalist, Senior Engine
Deze manager verwijderen  90333 - Directeur
Deze manager verwijderen  28920 - interim credit manager / business consultant
Deze manager verwijderen  46148 - manager operations - last function site manager
Deze manager verwijderen  191740 - CFO/Finance Director
Deze manager verwijderen  12385 - Interim Controller, Manager
Deze manager verwijderen  199232 - financieel directeur, -manager / controller
Deze manager verwijderen  48779 - administratief medewerkster
Deze manager verwijderen  11906 - Interim manager en project manager
Deze manager verwijderen  71992 - Project Manager
Deze manager verwijderen  29615 - Projectleider
Deze manager verwijderen  68408 - Interim Manager (Financial/HR/Operations/IT/General)
Deze manager verwijderen  58397 - algemeen directeur, eindverantwoordelijk
Deze manager verwijderen  75685 - Controller
Deze manager verwijderen  34907 - Office-manager
Deze manager verwijderen  90022 - Supply Chain/Logistiek Manager
Deze manager verwijderen  23138 - hoofd administratie/controller
Deze manager verwijderen  24428 - Manager van verandering, verzelfstandiging
Deze manager verwijderen  19032 - Financieel medewerker/manager
Deze manager verwijderen  65978 - interim (manager) HRM
Deze manager verwijderen  162223 - Personaldirektor
Deze manager verwijderen  194796 - General Manager
Deze manager verwijderen  30826 - Manager
Deze manager verwijderen  42775 - Project Manager
Deze manager verwijderen  13640 - Managing Director
Deze manager verwijderen  60688 - Interim-/Projectmanager
Deze manager verwijderen  72910 - Controller / financieel manager
Deze manager verwijderen  21842 - Financieel manager
Deze manager verwijderen  163419 - Selbständiger Interimsmanager
Deze manager verwijderen  52293 - controller/ manager financiele administratie
Deze manager verwijderen  68648 - No nonsense people manager die mensen meekrijgt.
Deze manager verwijderen  60445 - Interim projectcontroller
Deze manager verwijderen  76984 - HRM professional tot aan directieniveau
Deze manager verwijderen  90197 - Projectmanager
Deze manager verwijderen  15973 - Interim manager
Deze manager verwijderen  197202 - Office- und Projektmanager
Deze manager verwijderen  91912 - Interim Sales Manager
Deze manager verwijderen  44284 - manager / directeur
Deze manager verwijderen  82448 - Financial professional
Deze manager verwijderen  90831 - logistics manager
Deze manager verwijderen  192474 - Werkleiter
Deze manager verwijderen  198300 - Diplom-Kaufmann, Dozent, Interims-Manager
Deze manager verwijderen  71165 - Inkoop/ Logistiek/ Handel
Deze manager verwijderen  51385 - Algemeen Directie/Controller
Deze manager verwijderen  15169 - Creditmanager
Deze manager verwijderen  44912 - (algemeen) directeur
Deze manager verwijderen  68583 - algemeen Direkteur


Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :