Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Logistiek, Operationeel en Procesmanagement

Logistiek, Operationeel en Procesmanagement

Werkervaring interimmanager

Bedrijf 1: Dienstverlener op telecom-gebied – 450 medewerkers
Tijdsvak
Mei 2001 tot en met mei 2003 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betreft een in Nederland opererende telecomdienstverlener. De onderneming bekleedt qua marktaandeel de tweede plaats en is ontstaan door acquisitie van verschillende kleine, regionaal opererende telecombedrijven. Binnen deze onderneming heb ik voor een periode van twee jaar activiteiten uitgevoerd binnen het logistiek management.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt: Door de gevolgde acquisitiestrategie opereerden de verschillende vestigingen nog onafhankelijk van elkaar. De beoogde synergie was nog niet gerealiseerd. Op het logistieke gebied betekende dit het volgende:
· zelfstandige afdelingen inkoop&logistiek (x fte’s);
· verschillende inkoopcondities bij dezelfde leveranciers;
· eigen magazijnen met bemensing (x m2 en x fte’s);
· eigen ijzeren voorraad (x €);
· eigen procesondersteunend systeem;
· eigen vaste vervoerder.

Doel van de opdracht
Door de directie van de onderneming werd mij de volgende opdracht gegeven: Creëer een centraal opererende logistieke organisatie die door middel van het gebruik van één en hetzelfde procesondersteunend systeem (SAP 4.0b) op een goedkope, effectieve en efficiënte manier alle artikelen inkoopt, opslaat en distribueert naar de plaats van bestemming door middel van het J(ust)I(n)T(ime)-principe. Daarbij werden de volgende randvoorwaarden aangegeven:
· op tijd leveren van de goederen op de plaats waar ze nodig zijn:
o hierdoor worden 0-wachturen voor engineers gerealiseerd;
o hiermee verhoogt het aantal first-time fix momenten;
· laagste kosten voor warehousing voor de onderneming in zijn geheel;
· laagst mogelijke voorraad (omloopsnelheid > 12): geen dubbele voorraden meer;
· hoogst mogelijke servicegraad (95% voor zowel handels- als sparevoorraad);
· beschikbaarheid van voorraad 7x24h;
· goederenlevering: daar waar nodig en op juiste tijdstip (middels innight en overnight delivery);
· turn-around-time orders: Just-in-time principe (mogelijkheid tot prioriteitsprincipe op orders);
· optimale leversnelheid conform eisen in SLA’s (spares >= 2h, losse levering binnen 24h);
· in procedures en werkprocessen zullen de eisen gesteld in de ISO-normering 9001-2000 worden verwerkt.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van deze opdracht had ik de verantwoordelijkheid om het plan van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, een team samen te stellen en conform het goedgekeurde plan van aanpak de opdracht te realiseren. Om de uiteindelijke opdracht te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
1. definiëren van de organisatiestructuur;
2. definiëren van de procedures en werkprocessen;
3. inventariseren en analyseren van de huidige voorraadniveaus en omloopsnelheden;
4. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem (SAP 4.0b);
5. inventariseren en analyseren van de benodigde middelen;
6. voorwaarden definiëren en contracteren van externe partijen;
7. implementatie van SAP en inrichten van magazijn op nieuwe locatie;
8. fysieke verhuizingen van de lokale afdelingen en magazijnen.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van de opdracht, is er één centrale logistieke organisatie gerealiseerd, opererend vanuit een centraal in Nederland gelegen locatie. Op basis van eerder genoemde randvoorwaarden is het volgende gerealiseerd:
· op tijd leveren van de goederen op de plaats waar ze nodig zijn: aantal correcte orders is verhoogd van 50 naar 80%;
· laagste kosten voor warehousing voor de onderneming in zijn geheel: kostendaling van 80% gerealiseerd;
· laagst mogelijke voorraad (omloopsnelheid > 12): geen dubbele voorraden meer: de totale voorraad is met 40% afgenomen;
· hoogst mogelijke servicegraad (95% voor zowel handels- als sparevoorraad): is gerealiseerd;
· beschikbaarheid van voorraad 7x24h: is gerealiseerd;
· goederenlevering: daar waar nodig en op juiste tijdstip (middels innight en overnight delivery): is gerealiseerd;
· turn-around-time orders: Just-in-time principe (mogelijkheid tot prioriteitsprincipe op orders): is gerealiseerd;
· optimale leversnelheid conform eisen in SLA’s (spares >= 2h, losse levering binnen 24h): is gerealiseerd;
· in procedures en werkprocessen zullen de eisen gesteld in de ISO-normering 9001-2000 worden verwerkt: is gerealiseerd.

De totale besparing was ongeveer €2,1 mln.. Uiteindelijk was het totale proces zodanig geïntegreerd en gestroomlijnd, dat het is uitbesteed aan een derde partij.


Bedrijf 2: Dienstverlener op ict-gebied – 1.100 medewerkers
Tijdsvak
Februari 2000 tot en met mei 2001 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betreft een in Nederland opererende, beursgenoteerde ICT-dienstverlener. De onderneming heeft haar activiteiten verdeeld over vier werkmaatschappijen. Voor de werkmaatschappij werkzaam binnen de telecomsector zijn de activiteiten uitgevoerd. Deze werkmaatschappij bekleedt qua marktaandeel de tweede plaats en is ontstaan door acquisitie van verschillende kleine regionaal opererende telecombedrijven. Binnen deze werkmaatschappij heb ik activiteiten uitgevoerd om de basis te leggen voor centrale orderverwerking.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt: Door de snelle autonome groei van de onderneming was er te weinig gefocust op de interne organisatie en procesgang. Hierdoor werd er ongeautoriseerd gewerkt, wat tot gevolg had dat de grip op het operationele proces weg was en dit had negatieve financiële consequenties tot gevolg.

Doel van de opdracht
Door de directie van de werkmaatschappij werden mij de volgende twee opdrachten gegeven:
1. Creëer een structuur waarmee we ons operationele proces onder controle kunnen krijgen, zodat we grip houden op de financiële voortgang van de uit te voeren projecten. Aangezien de werkmaatschappij volgens de standaard ISO 9002 was gecertificeerd dienen bij de uitvoering van de opdracht alle aanpassingen in het proces conform dat model te worden afgehandeld.
2. Ondersteun de SAP-implementatie in zijn algemeenheid en draag specifiek zorg voor (manage) een goede implementatie van de modules SD, MM, WM en CS.
Bovenstaande deelprojecten liepen niet gelijktijdig. Nadat project 1 was afgerond, startte project 2.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van deze opdrachten had ik de verantwoordelijkheid om de verschillende plannen van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, teams samen te stellen en conform de goedgekeurde plannen van aanpak de opdrachten te realiseren. Om de uiteindelijke opdrachten te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
1. definiëren van de organisatiestructuur;
2. definiëren van de procedures en werkprocessen;
3. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem Exact;
4. voorwerk uitvoeren voor de overgang naar SAP 4.0b;
5. managen van de nieuw gevormde afdeling;
6. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem SAP 4.0b.
7. deelnemen aan de implementatie van SAP 4.0b en managen van de specifieke implementatie van de modules SD,MM, WM en CS.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van deze opdrachten is er één centrale orderhandlingsunit gerealiseerd, die verantwoordelijk was voor de invoer en bewaking van alle orders en projecten. Eerst werkte deze afdeling met het procesondersteunigssysteem Exact, en later met SAP 4.0b.


Bedrijf 3: Groothandelsonderneming kantoorartikelen - 45 medewerkers
Tijdsvak
Januari 1998 tot en met januari 2000 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betrof een middelgrote totaalleverancier van kantoorbenodigdheden gevestigd in het westen van Nederland. Deze onderneming stond bekend om haar stijl van werken. Zij profileerde zich als commercieel dienstverlener in plaats van als groothandel. Met deze aanpak hebben zij de Prijs voor de Kantoorvakhandel gewonnen. De onderneming bestaat in zijn huidige hoedanigheid niet meer, omdat het is verkocht aan een wereldwijd opererende Amerikaanse kantoorvakhandel.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt. De onderneming was overgenomen middels een Management Buy-Out. De nieuwe directie wilde van een standaard groothandel een commercieel dienstverlener maken. Deze nieuwe manier van werken eiste van de interne organisatie een andere werkmethodiek. De organisatie werkte van binnenuit en moest omgeturnd worden naar een klantgeoriënteerde organisatie.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van de deelopdracht interne operatie had ik de verantwoordelijkheid om het plan van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, een team samen te stellen en conform het goedgekeurde plan van aanpak de opdracht te realiseren. Om de uiteindelijke opdracht te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
· inrichting, controle en bewaking van de logistieke processen tussen leverancier en klant;
· begeleiden en assisteren van de automatisering van de logistieke processen middels Bridge 400;
· uitvoering van de kwaliteitswaarborging binnen de onderneming conform het ISO 9002 model;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de in- en externe logistieke afhandeling;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de ondersteunende diensten als secretariaat, telefonistes en huishoudelijke dienst;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de technische dienst activiteiten.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van de opdracht, is de organisatie erin geslaagd om middels een goed ingericht intern proces haar klanten als commercieel dienstverlener te benaderen en te bedienen. Daarnaast heeft de organisatie, door de duidelijke efficiencyslag, de afzetgroei van 25% met dezelfde hoeveelheid fte’s weten af te handelen.


Opleiding interimmanager

1983 - 1989
HAVO
Diploma: Juni 1989

1989 – 1993
HTS Bedrijfskunde (confectiebranche) aan het Instituut voor Fashion Management en Design "Koetsier/Montaigne" te Amsterdam
Ingenieur's diploma: Juni 1993

Technische bedrijfskundige studie gericht op de confectiebranche. Afgestudeerd op een technisch logistiek warehouse project bij Vendex

1993 - 1994
University of Humberside, Master of Science Transport and Distribution Management te Hull (UK)/Tilburg
Master's degree: November 1994

Bedrijfskundige universitaire studie (volledig Engelstalig) gericht op de logistieke en operationeel organisatorische vakgebieden. Afgestudeerd op een project met als aandachtsgebied operationele procesveranderingen bij de bedrijfsontwikkelingsdienst van de Luchthaven Schiphol N.V.



Cursussen

juli 1993 English language course, Intermediate 2
certificaat behaald British Language Training Centre te Amsterdam

oktober 1996 - oktober 1997 Sturing van verandering
certificaat behaald Open Universiteit te Heerlen

december 1997 - maart 1999 Toekomstverkenning in organisaties
certificaat behaald Open Universiteit te Heerlen

september 1999 Financieel management voor non-financials
Euroforum


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

ð Procesinventarisatie en –standaardisatie (business proces redesign)
ð Procesbewaking en –management (interim management)
ð Procescertificering en –automatisering.


Talenkennis interimmanager

spreekvaardigheid schrijfvaardigheid
- Nederlands : goed goed
- Engels : goed goed
- Duits : goed redelijk



Overig

- Tekstverwerking : Word, Wordperfect
- Databases : Acess, dBASE
- Spreadsheets : Excel, Lotus 1-2-3
- Grafisch/presentatie : Powerpoint, Drawperfect
- Bedrijfsvoering : Bridge-400, SAP 4.0, Exact


 beschikbaar?

Geselecteerde interimmanagers:

Deze manager verwijderen  23261 - Interim manager en adviseur
Deze manager verwijderen  198705 - ICT Interim Management / Out of the box thinking
Deze manager verwijderen  194809 - CFO, Treasury, CEO
Deze manager verwijderen  195405 - Manager
Deze manager verwijderen  195906 - Kfm. Leiter
Deze manager verwijderen  91428 - Business Consultant
Deze manager verwijderen  87370 - Manager
Deze manager verwijderen  199810 - Payroll-Experte/Interim-Manager
Deze manager verwijderen  11525 - directeur/manager productie,logistiek,facility
Deze manager verwijderen  92817 - logistiek Interim manager / verandermanager
Deze manager verwijderen  47978 - Zelstandig Senior Management Consultant
Deze manager verwijderen  92064 - Operationeel/Logistiek Manager
Deze manager verwijderen  71240 - Consultant, coach en trainer (organisatie)gedragsverandering
Deze manager verwijderen  78506 - Interim manager, projectmanager, coach, trainer, adviseur,
Deze manager verwijderen  193527 - SCHWEIZER, SPEDITIONSKAUFMANN, 34 JAHRE AUSLANDERFAHRUNG, 5-
Deze manager verwijderen  18858 - Operationeel manager
Deze manager verwijderen  17670 - Interim Manager - Facilities & Procurement
Deze manager verwijderen  166629 - algemeen manager/ productie manager
Deze manager verwijderen  92528 - Interim Projectmanager
Deze manager verwijderen  41369 - Finance professional
Deze manager verwijderen  55120 - interim teamleider/afdelingsmanager
Deze manager verwijderen  39940 - Project Manager
Deze manager verwijderen  92736 - Communicatiemanager
Deze manager verwijderen  200146 - General / Operations Director
Deze manager verwijderen  62593 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  36305 - projectmanager, consultant, interim manager
Deze manager verwijderen  191352 - Konsequent und Einfach Management, Geschäfsführer, Unternehm
Deze manager verwijderen  73512 - interim manager
Deze manager verwijderen  199770 - Interim manager
Deze manager verwijderen  193231 - Interim Manager Logistik
Deze manager verwijderen  29202 - Algemeen Manager
Deze manager verwijderen  10310 - Interim Manager / Adviseur
Deze manager verwijderen  16003 - manager
Deze manager verwijderen  50180 - Adviseur HR (MD) & Strategie algemeen
Deze manager verwijderen  198725 - Teammanager
Deze manager verwijderen  73283 - Interim- en Project Manager
Deze manager verwijderen  24780 - Interim manager/consultant Logistiek/ICT
Deze manager verwijderen  47807 - project- en programmamanager
Deze manager verwijderen  90160 - Informatiemanager,ICT-Auditor
Deze manager verwijderen  56258 - leidinggevende functie/consultant
Deze manager verwijderen  88021 - ICT Recruiter/ Recruitment Manager
Deze manager verwijderen  91708 - Interim Manager & Lean Manufacturing Speciali
Deze manager verwijderen  57479 - interimmanager/strategisch beleidsadviseur
Deze manager verwijderen  91053 - manager
Deze manager verwijderen  47559 - interim manager of projectmanager ad interim
Deze manager verwijderen  114431 - GF C.O.O.
Deze manager verwijderen  46648 - sr projectmanager in beleid, organisatie en communicatie
Deze manager verwijderen  20380 - Logistiek interim proffesional
Deze manager verwijderen  191602 - CFO - Management auf Zeit - Controlling - Kaufmännische Leit
Deze manager verwijderen  74525 - Allround manager for business start-ups
Deze manager verwijderen  16254 - interim manager food
Deze manager verwijderen  49290 - Interim/reorganisatie Manager
Deze manager verwijderen  90603 - Interimmanager Procesmanager
Deze manager verwijderen  73780 - interim (proces-)manager
Deze manager verwijderen  11446 - Interim Project- Manager
Deze manager verwijderen  53159 - CIO, IT-Management, Program Management, P&L management
Deze manager verwijderen  198976 - Interim manager
Deze manager verwijderen  13215 - Vastgoed manager in onroerend goed
Deze manager verwijderen  10010 - Human Resources Manager / Algemeen Interim Manager
Deze manager verwijderen  196460 - interim human resources management
Deze manager verwijderen  45726 - consultant, trainer, interimmanager
Deze manager verwijderen  53389 - Project- en interim management
Deze manager verwijderen  67065 - Personeel & Organisatie Adviseur
Deze manager verwijderen  194096 - Werksleiter, interims / Leiter zentrales Qualitätsmanagement
Deze manager verwijderen  65325 - warehouse manager, transport manager
Deze manager verwijderen  56259 - Interim Manager / Project Manager
Deze manager verwijderen  89068 - Adviseur en coach
Deze manager verwijderen  66183 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  192093 - Vertrieb Sales Manager
Deze manager verwijderen  92862 - Manager bedrijfsprocessen
Deze manager verwijderen  33593 - Cargo Manager
Deze manager verwijderen  47316 - management & beleid/ kwaliteitszorg
Deze manager verwijderen  81343 - consultant/project manager
Deze manager verwijderen  59966 - algemeen manager, proces/projectmanager, adviseur
Deze manager verwijderen  59876 - Manager, Verandermanager, Black Belt, Lean, Six Sigma
Deze manager verwijderen  32191 - Servicemanager
Deze manager verwijderen  10853 - Change en Transitie Manager
Deze manager verwijderen  29682 - projectleider/beleidsmedewerker
Deze manager verwijderen  85453 - Manager (conflictbeheersing communicatie)
Deze manager verwijderen  45968 - interim manager


Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :