Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Logistiek, Operationeel en Procesmanagement

Logistiek, Operationeel en Procesmanagement

Werkervaring interimmanager

Bedrijf 1: Dienstverlener op telecom-gebied – 450 medewerkers
Tijdsvak
Mei 2001 tot en met mei 2003 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betreft een in Nederland opererende telecomdienstverlener. De onderneming bekleedt qua marktaandeel de tweede plaats en is ontstaan door acquisitie van verschillende kleine, regionaal opererende telecombedrijven. Binnen deze onderneming heb ik voor een periode van twee jaar activiteiten uitgevoerd binnen het logistiek management.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt: Door de gevolgde acquisitiestrategie opereerden de verschillende vestigingen nog onafhankelijk van elkaar. De beoogde synergie was nog niet gerealiseerd. Op het logistieke gebied betekende dit het volgende:
· zelfstandige afdelingen inkoop&logistiek (x fte’s);
· verschillende inkoopcondities bij dezelfde leveranciers;
· eigen magazijnen met bemensing (x m2 en x fte’s);
· eigen ijzeren voorraad (x €);
· eigen procesondersteunend systeem;
· eigen vaste vervoerder.

Doel van de opdracht
Door de directie van de onderneming werd mij de volgende opdracht gegeven: Creëer een centraal opererende logistieke organisatie die door middel van het gebruik van één en hetzelfde procesondersteunend systeem (SAP 4.0b) op een goedkope, effectieve en efficiënte manier alle artikelen inkoopt, opslaat en distribueert naar de plaats van bestemming door middel van het J(ust)I(n)T(ime)-principe. Daarbij werden de volgende randvoorwaarden aangegeven:
· op tijd leveren van de goederen op de plaats waar ze nodig zijn:
o hierdoor worden 0-wachturen voor engineers gerealiseerd;
o hiermee verhoogt het aantal first-time fix momenten;
· laagste kosten voor warehousing voor de onderneming in zijn geheel;
· laagst mogelijke voorraad (omloopsnelheid > 12): geen dubbele voorraden meer;
· hoogst mogelijke servicegraad (95% voor zowel handels- als sparevoorraad);
· beschikbaarheid van voorraad 7x24h;
· goederenlevering: daar waar nodig en op juiste tijdstip (middels innight en overnight delivery);
· turn-around-time orders: Just-in-time principe (mogelijkheid tot prioriteitsprincipe op orders);
· optimale leversnelheid conform eisen in SLA’s (spares >= 2h, losse levering binnen 24h);
· in procedures en werkprocessen zullen de eisen gesteld in de ISO-normering 9001-2000 worden verwerkt.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van deze opdracht had ik de verantwoordelijkheid om het plan van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, een team samen te stellen en conform het goedgekeurde plan van aanpak de opdracht te realiseren. Om de uiteindelijke opdracht te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
1. definiëren van de organisatiestructuur;
2. definiëren van de procedures en werkprocessen;
3. inventariseren en analyseren van de huidige voorraadniveaus en omloopsnelheden;
4. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem (SAP 4.0b);
5. inventariseren en analyseren van de benodigde middelen;
6. voorwaarden definiëren en contracteren van externe partijen;
7. implementatie van SAP en inrichten van magazijn op nieuwe locatie;
8. fysieke verhuizingen van de lokale afdelingen en magazijnen.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van de opdracht, is er één centrale logistieke organisatie gerealiseerd, opererend vanuit een centraal in Nederland gelegen locatie. Op basis van eerder genoemde randvoorwaarden is het volgende gerealiseerd:
· op tijd leveren van de goederen op de plaats waar ze nodig zijn: aantal correcte orders is verhoogd van 50 naar 80%;
· laagste kosten voor warehousing voor de onderneming in zijn geheel: kostendaling van 80% gerealiseerd;
· laagst mogelijke voorraad (omloopsnelheid > 12): geen dubbele voorraden meer: de totale voorraad is met 40% afgenomen;
· hoogst mogelijke servicegraad (95% voor zowel handels- als sparevoorraad): is gerealiseerd;
· beschikbaarheid van voorraad 7x24h: is gerealiseerd;
· goederenlevering: daar waar nodig en op juiste tijdstip (middels innight en overnight delivery): is gerealiseerd;
· turn-around-time orders: Just-in-time principe (mogelijkheid tot prioriteitsprincipe op orders): is gerealiseerd;
· optimale leversnelheid conform eisen in SLA’s (spares >= 2h, losse levering binnen 24h): is gerealiseerd;
· in procedures en werkprocessen zullen de eisen gesteld in de ISO-normering 9001-2000 worden verwerkt: is gerealiseerd.

De totale besparing was ongeveer €2,1 mln.. Uiteindelijk was het totale proces zodanig geïntegreerd en gestroomlijnd, dat het is uitbesteed aan een derde partij.


Bedrijf 2: Dienstverlener op ict-gebied – 1.100 medewerkers
Tijdsvak
Februari 2000 tot en met mei 2001 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betreft een in Nederland opererende, beursgenoteerde ICT-dienstverlener. De onderneming heeft haar activiteiten verdeeld over vier werkmaatschappijen. Voor de werkmaatschappij werkzaam binnen de telecomsector zijn de activiteiten uitgevoerd. Deze werkmaatschappij bekleedt qua marktaandeel de tweede plaats en is ontstaan door acquisitie van verschillende kleine regionaal opererende telecombedrijven. Binnen deze werkmaatschappij heb ik activiteiten uitgevoerd om de basis te leggen voor centrale orderverwerking.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt: Door de snelle autonome groei van de onderneming was er te weinig gefocust op de interne organisatie en procesgang. Hierdoor werd er ongeautoriseerd gewerkt, wat tot gevolg had dat de grip op het operationele proces weg was en dit had negatieve financiële consequenties tot gevolg.

Doel van de opdracht
Door de directie van de werkmaatschappij werden mij de volgende twee opdrachten gegeven:
1. Creëer een structuur waarmee we ons operationele proces onder controle kunnen krijgen, zodat we grip houden op de financiële voortgang van de uit te voeren projecten. Aangezien de werkmaatschappij volgens de standaard ISO 9002 was gecertificeerd dienen bij de uitvoering van de opdracht alle aanpassingen in het proces conform dat model te worden afgehandeld.
2. Ondersteun de SAP-implementatie in zijn algemeenheid en draag specifiek zorg voor (manage) een goede implementatie van de modules SD, MM, WM en CS.
Bovenstaande deelprojecten liepen niet gelijktijdig. Nadat project 1 was afgerond, startte project 2.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van deze opdrachten had ik de verantwoordelijkheid om de verschillende plannen van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, teams samen te stellen en conform de goedgekeurde plannen van aanpak de opdrachten te realiseren. Om de uiteindelijke opdrachten te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
1. definiëren van de organisatiestructuur;
2. definiëren van de procedures en werkprocessen;
3. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem Exact;
4. voorwerk uitvoeren voor de overgang naar SAP 4.0b;
5. managen van de nieuw gevormde afdeling;
6. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem SAP 4.0b.
7. deelnemen aan de implementatie van SAP 4.0b en managen van de specifieke implementatie van de modules SD,MM, WM en CS.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van deze opdrachten is er één centrale orderhandlingsunit gerealiseerd, die verantwoordelijk was voor de invoer en bewaking van alle orders en projecten. Eerst werkte deze afdeling met het procesondersteunigssysteem Exact, en later met SAP 4.0b.


Bedrijf 3: Groothandelsonderneming kantoorartikelen - 45 medewerkers
Tijdsvak
Januari 1998 tot en met januari 2000 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betrof een middelgrote totaalleverancier van kantoorbenodigdheden gevestigd in het westen van Nederland. Deze onderneming stond bekend om haar stijl van werken. Zij profileerde zich als commercieel dienstverlener in plaats van als groothandel. Met deze aanpak hebben zij de Prijs voor de Kantoorvakhandel gewonnen. De onderneming bestaat in zijn huidige hoedanigheid niet meer, omdat het is verkocht aan een wereldwijd opererende Amerikaanse kantoorvakhandel.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt. De onderneming was overgenomen middels een Management Buy-Out. De nieuwe directie wilde van een standaard groothandel een commercieel dienstverlener maken. Deze nieuwe manier van werken eiste van de interne organisatie een andere werkmethodiek. De organisatie werkte van binnenuit en moest omgeturnd worden naar een klantgeoriënteerde organisatie.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van de deelopdracht interne operatie had ik de verantwoordelijkheid om het plan van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, een team samen te stellen en conform het goedgekeurde plan van aanpak de opdracht te realiseren. Om de uiteindelijke opdracht te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
· inrichting, controle en bewaking van de logistieke processen tussen leverancier en klant;
· begeleiden en assisteren van de automatisering van de logistieke processen middels Bridge 400;
· uitvoering van de kwaliteitswaarborging binnen de onderneming conform het ISO 9002 model;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de in- en externe logistieke afhandeling;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de ondersteunende diensten als secretariaat, telefonistes en huishoudelijke dienst;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de technische dienst activiteiten.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van de opdracht, is de organisatie erin geslaagd om middels een goed ingericht intern proces haar klanten als commercieel dienstverlener te benaderen en te bedienen. Daarnaast heeft de organisatie, door de duidelijke efficiencyslag, de afzetgroei van 25% met dezelfde hoeveelheid fte’s weten af te handelen.


Opleiding interimmanager

1983 - 1989
HAVO
Diploma: Juni 1989

1989 – 1993
HTS Bedrijfskunde (confectiebranche) aan het Instituut voor Fashion Management en Design "Koetsier/Montaigne" te Amsterdam
Ingenieur's diploma: Juni 1993

Technische bedrijfskundige studie gericht op de confectiebranche. Afgestudeerd op een technisch logistiek warehouse project bij Vendex

1993 - 1994
University of Humberside, Master of Science Transport and Distribution Management te Hull (UK)/Tilburg
Master's degree: November 1994

Bedrijfskundige universitaire studie (volledig Engelstalig) gericht op de logistieke en operationeel organisatorische vakgebieden. Afgestudeerd op een project met als aandachtsgebied operationele procesveranderingen bij de bedrijfsontwikkelingsdienst van de Luchthaven Schiphol N.V.



Cursussen

juli 1993 English language course, Intermediate 2
certificaat behaald British Language Training Centre te Amsterdam

oktober 1996 - oktober 1997 Sturing van verandering
certificaat behaald Open Universiteit te Heerlen

december 1997 - maart 1999 Toekomstverkenning in organisaties
certificaat behaald Open Universiteit te Heerlen

september 1999 Financieel management voor non-financials
Euroforum


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

ð Procesinventarisatie en –standaardisatie (business proces redesign)
ð Procesbewaking en –management (interim management)
ð Procescertificering en –automatisering.


Talenkennis interimmanager

spreekvaardigheid schrijfvaardigheid
- Nederlands : goed goed
- Engels : goed goed
- Duits : goed redelijk



Overig

- Tekstverwerking : Word, Wordperfect
- Databases : Acess, dBASE
- Spreadsheets : Excel, Lotus 1-2-3
- Grafisch/presentatie : Powerpoint, Drawperfect
- Bedrijfsvoering : Bridge-400, SAP 4.0, Exact


 beschikbaar?

Geselecteerde interimmanagers:

Deze manager verwijderen  57438 - Teamleider
Deze manager verwijderen  198647 - Manager Change- en Procesmanagement
Deze manager verwijderen  74710 - Manager
Deze manager verwijderen  52107 - Business consultant, logistics consultat
Deze manager verwijderen  91504 - manager / coach
Deze manager verwijderen  39219 - Directeur,CFO; Financieel management
Deze manager verwijderen  190721 - Human Resources Management und Lohnverrechnung
Deze manager verwijderen  91267 - projectleider
Deze manager verwijderen  26603 - Interim- en projectmanager Zorg en Welzijn
Deze manager verwijderen  91589 - Finance Manager
Deze manager verwijderen  92144 - Manager ICT
Deze manager verwijderen  50437 - Business director
Deze manager verwijderen  73143 - Procesmanager / business consultant
Deze manager verwijderen  25473 - Programma/Project manager/Organisatie adviseur
Deze manager verwijderen  29793 - Verandermanager a.i.
Deze manager verwijderen  46395 - Organisatie-adviseur, coach, trainer en manager
Deze manager verwijderen  35007 - Project and businessmanager
Deze manager verwijderen  34953 - directeur
Deze manager verwijderen  81884 - Interim manager
Deze manager verwijderen  50861 - Mr
Deze manager verwijderen  59209 - Alg./Techn. Directeur, Adviseur
Deze manager verwijderen  51905 - Interim manager / project manager
Deze manager verwijderen  86390 - Operations Manager
Deze manager verwijderen  83906 - Woonconsulent
Deze manager verwijderen  64284 - General management
Deze manager verwijderen  86761 - interim management, administratieve organisatie
Deze manager verwijderen  55256 - Interim (lijn)manager, projectleider, consultant of coach.
Deze manager verwijderen  66753 - Manager/CFO / Financieel Directeur/Controller
Deze manager verwijderen  29386 - office manager, management assistente
Deze manager verwijderen  198061 - Betriebswirt Logistik Verkehr Spedition
Deze manager verwijderen  48316 - Interim- en Projectmanager Supply Chain
Deze manager verwijderen  25232 - interim manager/projectleider
Deze manager verwijderen  11376 - Lijnmanagement en projectmanagement
Deze manager verwijderen  92236 - Manager productie
Deze manager verwijderen  137143 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  198243 - Business Development & Sales Management
Deze manager verwijderen  195586 - Geschäftsführer
Deze manager verwijderen  192951 - IT Projektmanager, Dozent und Heilpädagoge
Deze manager verwijderen  35683 - Project management/ Interim manager
Deze manager verwijderen  20626 - operations manager;logistics manager
Deze manager verwijderen  16474 - Payroll Consultant/ Hoofd Salaris administratie
Deze manager verwijderen  71736 - Operations Professional
Deze manager verwijderen  36566 - Manager
Deze manager verwijderen  48310 - Projectcontroller
Deze manager verwijderen  72860 - directeur, manager, teamleider, coach, consultant
Deze manager verwijderen  195977 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  36795 - senior project manager / interim manager
Deze manager verwijderen  92896 - manager
Deze manager verwijderen  40135 - CFO / Controller
Deze manager verwijderen  38984 - Manager gezondheidszorg
Deze manager verwijderen  192047 - Interim Finance & Accounting
Deze manager verwijderen  51830 - Directie Assistent / project manager Hotellerie
Deze manager verwijderen  90870 - Operationeel Manager
Deze manager verwijderen  91301 - Business controller, interim manager, projectleider
Deze manager verwijderen  82456 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  74598 - Interim Management / Organisatie advies
Deze manager verwijderen  62606 - Recruiter, trainer/coach, verandermanager
Deze manager verwijderen  57277 - senior manager, specialisatie: gezondheidszorg
Deze manager verwijderen  78733 - Afdelingsmanager
Deze manager verwijderen  61537 - Interim Manager Veranderingsmanagement & Innovatie
Deze manager verwijderen  40775 - HR consultant
Deze manager verwijderen  200971 - Lean / Agile Consultant
Deze manager verwijderen  20538 - Distribution & Development Manager
Deze manager verwijderen  34620 - KAM Manager (QA Manager) & Consultant
Deze manager verwijderen  196028 - kaufmännischer Leiter / Geschäftsführer/Controlling
Deze manager verwijderen  18913 - Interim manager
Deze manager verwijderen  87350 - adviseur/trainer/coach
Deze manager verwijderen  28307 - Controller
Deze manager verwijderen  24589 - manager/direkteur
Deze manager verwijderen  76050 - Interim manager / projectleider
Deze manager verwijderen  76770 - manager en bedrijfskundig adviseur
Deze manager verwijderen  55005 - management
Deze manager verwijderen  17818 - midden/ hoger kader
Deze manager verwijderen  190868 - Projektleitung
Deze manager verwijderen  91214 - projectleider
Deze manager verwijderen  18297 - Senior projectmanager
Deze manager verwijderen  58690 - Interim manager
Deze manager verwijderen  118608 - Sales Manager / Key Account Manager / Projektmanager
Deze manager verwijderen  25474 - Adviseur en projectleider logistiek
Deze manager verwijderen  72018 - Algemeen / project manager
Deze manager verwijderen  90616 - Manager projectmanager
Deze manager verwijderen  55459 - project manager
Deze manager verwijderen  23572 - interim en crisis manager
Deze manager verwijderen  38439 - Directeur, Manager, Veranderingsmanager
Deze manager verwijderen  43538 - HRD / recruitment manager
Deze manager verwijderen  152744 - Interim Manager als Vorstand/Geschäftsführer/Direktor für Ve
Deze manager verwijderen  90886 - Program and Project Director
Deze manager verwijderen  66060 - Operations director - Project Manager
Deze manager verwijderen  200437 - Interim Manager China + Hong Kong
Deze manager verwijderen  91594 - Managing Director
Deze manager verwijderen  199863 - Algemeen Directeur
Deze manager verwijderen  194743 - Beraterin und Business Coach
Deze manager verwijderen  193738 - Geschäftsführer sozialer Bereich
Deze manager verwijderen  61887 - verandermanager
Deze manager verwijderen  43949 - Interim manager / business consultant Telecom
Deze manager verwijderen  135363 - CIO - Business Processe - Mgmt Consulting
Deze manager verwijderen  199365 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  73199 - Interim manager met ervaring in profit en non profit
Deze manager verwijderen  34312 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  195362 - Vertriebsleitung, Projektierung
Deze manager verwijderen  13451 - interim directeur / projectleider
Deze manager verwijderen  42900 - Supply Chain Manager
Deze manager verwijderen  37719 - HRD specialist
Deze manager verwijderen  91588 - interim manager, projectmanager, consultant
Deze manager verwijderen  26122 - Interim-manager in de zorg
Deze manager verwijderen  36860 - Customer Service Manager
Deze manager verwijderen  198616 - Manager, Teamleider, Ontwikkelaar, Internationale HRM
Deze manager verwijderen  75500 - Directie
Deze manager verwijderen  57430 - Project manager
Deze manager verwijderen  34765 - Interim-/projectmanager, coach
Deze manager verwijderen  68796 - Manager Operations Support Division InterimConsultantMan
Deze manager verwijderen  78416 - Projectleider/informatiemanager
Deze manager verwijderen  199741 - Managing Director
Deze manager verwijderen  72545 - senior management / directie
Deze manager verwijderen  197912 - Interim Programme and Project Manager
Deze manager verwijderen  174310 - Kaufmännischer Manager, Interim, Projekt, Krise
Deze manager verwijderen  86187 - lijnmanager/ programmamanager/projactmanager
Deze manager verwijderen  31019 - Adjunct-directeur / Bedrijfsleider / Ondernemer
Deze manager verwijderen  73468 - manager, consultant
Deze manager verwijderen  31287 - Communicatie Manager/Project Consultant


Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :