Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

CFO/Controller/Hoofd adm/Projectadm.

CFO/Controller/Hoofd adm/Projectadm.

Werkervaring interimmanager

Wang Nederland (1982 – 1991) ICT (FASB 87)
Mourik Services (1992) Bouw
Baker Hughes/Tracor Europe (1993 – 2002) Oil-industry/ICT (US GAAP)

Bij deze bedrijven diverse functies bekleed als Finance Manager/Controller. Focus op internationale rapportages en aansturen van financiële afdeling. In deze periode gewerkt met SAP R3 Fi/Co

D. v. d. Wetering (2003 – 2005) Scheepsreparatiebedrijf in Rotterdam

Implementatie ERP-pakket Microsoft Navision. Ivm met aanhoudende verliezen herstructurering doorgevoerd. Reorganisatienota en sociaal plan opgesteld. Nieuw financieringsarrangement voor bedrijf afgesloten met huisbankier. Bij vertrek eind 2005 was bedrijf winstgevend.

Met ingang van 2006 als zelfstandig interim manager begonnen.

Quaron (2006 jan-mrt) Distributeur in chemische produkten. 450 FTE’s.

Ondersteuning bij samenstelling van de jaarrekening.

Hierna diverse opdrachten (2006 April – 2009 Augustus)
De primaire business van dit familiebedrijf bestaat uit een divisie Transport (80 eenheden/€ 15 mio) en een divisie Bouw (€ 85 mio) waar men aktief is met de produktie, verkoop en verhuur van flexibele bouwconcepten.
In verband met een sterke groei van 150 FTE’s naar 400 FTE’s door diverse overnames, heb ik in deze periode de volgende opdrachten uitgevoerd:

Begeleiding en integratie van 4 acquisities w.o. een productiebedrijf met 100 FTE’s. (Fort Unitbouw)

Verantwoordelijk voor de fusie van de Belgische operatie van Fort Unitbouw NV in Puurs met de vestiging van Jan Snel Belgium NV in Bornem (Belgie). Na deze fusie het Belgisch bedrijf omgevormd tot een verkoopkantoor waarbij alle back-office taken, waaronder de administratie, zijn ondergebracht in de nieuwe vestiging van Jan Snel Zuid in Hulst (Nld)


Herinrichting van het ERP-softwarepakket Navision op hoofdkantoor. Invoeren van kwartaal managementrapportage. Projectadministratie opgezet en gedetailleerd inzicht beschikbaar gemaakt van de resultaten van de 2 bedrijfsonderdelen Transport en Bouw. Speerpunten in de managementrapportage zijn nu:
• Resultaat analyses per divisie (Transport & Bouw)
• Verloop van werkelijkheid in vergelijking met actuele begroting & resultaat periode voorgaand jaar
• Forecasting resultaat naar einde jaar
• Inzage & toelichting op projectresultaten vanuit de ingevoerde projectadministratie
• Inzage in transportresultaat per modaliteit/km opbrengst per eenheid
• Liquiditeitsontwikkeling en prognose naar einde jaar/cash flowmanagement
• Bewaking financiële ratio’s zoals die zijn opgenomen in de financieringsovereenkomst met de bank. (denk aan Solvabiliteit & verhouding VV/Ebitda)
• Beoordeling acquisities(investeringen) tov gestelde prognoses en ROI
• Nieuwe opzet van informatie systeem voor produktiebedrijf met focus op:
- Transparante kostprijs calculatie
- Intercompany transfer-pricing
- Bezettings- en dekkingsresultaten
- Voor- & nacalculatie
- Begroting
Daarnaast is er een wekelijkse rapportage ingevoerd die op geconsolideerde basis inzicht geeft in:
• Liquiditeitsruimte
• Liquiditeitsprognose komende 8 weken obv ‘rolling forecast’
• Orderintake
• Fakturatie

Bij de samenstelling van de rapportage ben ik in een sterke mate van hands-on betrokken geweest.

Nadat de hierboven genoemde projectadministratie was ingericht ben ik verantwoordelijk geweest voor het naar een hoger plan brengen van de afdeling projectleiding waarbij de overdracht van kennis en de betrokkenheid van de 5 projectleiders om met dit systeem te gaan (en vooral te blijven) werken, aandachtsgebieden waren. Om hier betrokkenen te overtuigen en motiveren, heb ik bij de opzet van de projectadministratie gedurende enige tijd zelf de administratie ingevoerd.

Zaken die hierbij speelden waren o.a.
• Van elk project dient een voorcalculatie aanwezig te zijn en ook te worden ingevoerd.
• Vanuit de projectleiders moesten alle inkoopopdrachten een projectnr vermelden zodat deze rechtstreeks op het project als verplichting geregistreerd werden.
• Nadat de werkelijke kosten gecontroleerd waren met de inkoopopdracht, werden deze op het project geboekt. Dit geldt nu ook voor de uren van de directe medewerkers.
• De totale verkoopopdracht wordt nu ook op de projectkaart geboekt en in geval van termijnfakturatie vindt er een verschuiving plaats tussen ongerealiseerd en gerealiseerd.
• Met de verantwoordelijke projectleider wordt eventueel meerwerk nauwkeurig geregistreerd.

Wekelijks is er nu afstemming vanuit Finance met de betreffende projectleider tav de voortgang van ieder project obv Percentage of Completion. In deze evaluatie komen eventuele probleemgevallen snel aan het licht en kan er nu tijdig worden ingegrepen.

Overige verantwoordelijkheden gedurende gehele opdracht:
• Jaarrekening & consolidatieproces (10 werkmaatschappijen) (100 mio / 400 FTE’s)
• Zelfstandig opstellen van geconsolideerde managementrapportage op kwartaalbasis (Resultaat / Balans / Cash flow / Forecast / Investeringsbudget / Ratio’s)
• Ondersteunen op financiële administratie bij hiaten in de bezetting (deb./cred.adm & grootboek & sal.adm.)
• Volledigheid financiële gegevens
• Fiscale portefeuille
• Contacten met huisbank & overige externe partijen
• Cash flow management
• Diverse ad-hoc rapportages
• Coaching en overdracht werkzaamheden aan vestigingscontrollers


Education : HAVO 1978 / PD Boekhouden 1981 / MBA 1986 /
SPD ( I & II) 1995

ICT knowledge : SAP-R3 Fi/Co/ Navision / Exact/ Exsion//Hyperion/Cognos
Microsoft Office (Outlook,Word, Excel,Power Point)
Payrollsystem (ADP)

Language : English & German fluent.

Work.exp. : Broad experience with several companies. See below. Also experience
with US GAAP/DUTCH GAAP and IFRS.

Wang Nederland (1982 – 1991) ICT (FASB 87)
Mourik Services (1992) Petro Chemie
Baker Hughes/Tracor Europe (1993 – 2002) Oil-industry/ICT (US GAAP)

In these companies several responsibilities such as Finance Manager/Controller. Focus on internal and international reporting and coaching the financial department. In this period I worked with SAP R3 Fi/Co

D. v. d. Wetering (2003 – 2005) Ship repaircompany in Rotterdam

New implementation of ERP system Microsoft Navision after first attempt has failed. Because of a structural loss situation I reorganized this company. I created a restructuring plan and with the banker I did the negotiations for a new financing arrangement. At the end of 2005 I left the company where it was in a small profit situation again.

As of 2006 I started as Freelance Financial manager.

Quaron (2006 jan-march) Distributor in chemical products. 450 empl.

Support with prepairing the annual account.

After this I completed several temporary jobs at the Jan Snel Groep in Montfoort. (April 2006 – present). The core business of this private owned company is transport activities (€ 15 mio) where logistical handlings are offered to companies who purchase and sell all kinds of recycled materials. A second major activity is the production, rental and sales of temporary buildings (€ 85 mio).

Responsible for integration of 4 acquisitions. One of this was a production company with 100 FTE’s.

Also responsible for the merge of two Belgium companies into one Belgium sales organisation. All back-office responsibilities removed to Dutch operation.

Furthermore worked on a new setup of Navision on the headquarters in the Netherlands. Introduced quarterly Management Information System. Also started a project accounting system for the construction division. Detailed results for Transport and Construction division are now available. Key-information is now:
• Analysis of result per division
• Actuals compared with budget and last year
• Forecasting to end of year
• Detailed analysis on project level
• Detailed analysis in Transport division. Result per truck-unit
• Cash flow management and forecasting
• Closely watching ratio’s and conditions with banking arrangement.
• Analysis of acquisitions/investments with targets and ROI

New information system set up for production company with focus on:
• Transparancy in costprice calculation
• Intercompany transfer-pricing
• Efficiency results
• Budget and actual results
• Master plan

On a weekly base I introduced a key-note reporting system which on consolidated base provides information in:
• Actual cash situation
• Rolling forecast in cash-flow for coming 12 weeks
• Orderintake
• Invoicing during that period

After installing the project accounting system I was responsible to bring this department to a higher quality level in the organisation. For motivation of this group of 5 projectleaders/administrators I did the work myself on a hands-on basis during some months.

The main improvements in this job were:
• Implementation of project budgets
• Registration of all purchase orders and obligations on the project itself
• Registration of all costs (incl. production hours) on the project itself
• Registration of total sales order. If partial invoicing takes place this can be followed on the project card. (Unrealised/realised)
• Registration of additional work

Every week now there is a meeting with Finance and the projectleaders to see the progression/performance of each project based on Percentage of Completion method. In case of incidents/budget overruns immediate action is now possible.

Other responsibilities during this period:
• Annual account & consolidation proces (10 companies/100 mio/400FTE’s)
• Preparation of consolidated quarterly management reporting (P&L/BS/Cash Flow/Forecast/Cap exp. Budget/Ratio’s)
• Support of accounting department in case of capacity problems
• Legal matters
• Fiscal matters
• Contact with banker/audit partner
• Cash flow management
• Several ‘ad-hoc’reporting actions
• Coaching several location controllers

References:
• MD/main shareholder Jan Snel Group
• Audit partner of BDO audit company
• Account manager bank. (F. van Lanschot Bankiers)

If required, contact information is available.



Opleiding interimmanager

PD Boekhouden/MBA/SPD I & II
Goede kennis van: SAP R3 Fi/Co / Navision / Exact / Hyperion / Exsion / Cognos / MS Office

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Eindverantwoordelijk Financiele administratie
Opzetten en onderhouden van Management Informatie Systeem
Opzetten en onderhouden van projectadministratie
Doorvoeren van reorganisatie en het managen van de 'situatie erna'

Talenkennis interimmanager

Nederlands uitstekend
Engels uitstekend
Duits goed

 beschikbaar?

Geselecteerde interimmanagers:

Deze manager verwijderen  80899 - Interims-Manager Frankreich
Deze manager verwijderen  196944 - CEO, COO, Managing Director, Project Director, Project Manag
Deze manager verwijderen  60288 - interim salarisadministrateur
Deze manager verwijderen  79442 - Assistent controller
Deze manager verwijderen  92043 - Alle kaderfuncties uitvoerend bouwbedrijf
Deze manager verwijderen  84960 - projectmanager
Deze manager verwijderen  198346 - Interim Vertriebs Management
Deze manager verwijderen  42329 - interim manager / directeur
Deze manager verwijderen  54101 - Directie / Management
Deze manager verwijderen  48570 - plantmanager, operationsmanager, hoofd productie, productie
Deze manager verwijderen  19110 - manager kinderopvang
Deze manager verwijderen  38386 - Controller (Financial / Business) Hoofd Administratie
Deze manager verwijderen  201162 - Service Manager, Hoofd Technische Dienst
Deze manager verwijderen  11426 - Technical Consultant
Deze manager verwijderen  11442 - Projectleider, Interim manager
Deze manager verwijderen  47318 - Director Finance
Deze manager verwijderen  50563 - Hoofd financ. administratie, Controller, projectleider autom
Deze manager verwijderen  196999 - Buchhalter / Allrounder
Deze manager verwijderen  88420 - Finance, Planning & Control, Adviseur, Administratie, Boekh,
Deze manager verwijderen  200986 - Programma-, verander-, interim manager
Deze manager verwijderen  36188 - CEO
Deze manager verwijderen  54511 - Manager
Deze manager verwijderen  194211 - Techniker HF
Deze manager verwijderen  197365 - Leitung Finanz-und Rechnungswesen
Deze manager verwijderen  19970 - Consultant
Deze manager verwijderen  90412 - Credit manager
Deze manager verwijderen  90819 - Interim finance professional
Deze manager verwijderen  73418 - project manager/proces manager/project leader
Deze manager verwijderen  91937 - Projectleider, projectmanager, projectondersteuner
Deze manager verwijderen  200583 - Projectleider/Consultant
Deze manager verwijderen  92450 - Controller/Administrateur
Deze manager verwijderen  194293 - International Project Manager and Support Manager
Deze manager verwijderen  11536 - Beratung, Projekt- und Interim Management im Produktion, Te
Deze manager verwijderen  75579 - Projectleider
Deze manager verwijderen  170342 - interim manager / project leader
Deze manager verwijderen  49280 - Maintenance / Reliability Manager
Deze manager verwijderen  89086 - Accounting Manager
Deze manager verwijderen  58235 - adviseur interim-manager facility management
Deze manager verwijderen  34472 - Interim Senior Executive and Project Manager
Deze manager verwijderen  200668 - Operationeel management
Deze manager verwijderen  43648 - bedrijfskundig ir.
Deze manager verwijderen  148634 - Consulting, Controlling, Interimsmanagement
Deze manager verwijderen  62880 - Manager
Deze manager verwijderen  29653 - Financieel Manager
Deze manager verwijderen  195245 - Geschäftsführer und Werksleiter
Deze manager verwijderen  199531 - Project directeur, project manager
Deze manager verwijderen  32435 - operations manager
Deze manager verwijderen  71839 - Hoofd financiële afdeling (Manager finance o.i.d.)
Deze manager verwijderen  92868 - Interim
Deze manager verwijderen  44851 - Interim recruitment, interim management retail.
Deze manager verwijderen  49405 - manager
Deze manager verwijderen  18182 - Projectmanager ogv bouw logistiek en inkoop
Deze manager verwijderen  24519 - Manager
Deze manager verwijderen  197544 - Interim Management - Projektmanagement - Prozessmanagement -
Deze manager verwijderen  28437 - Administratief medewerker
Deze manager verwijderen  51102 - Interim manager
Deze manager verwijderen  85206 - interim manager
Deze manager verwijderen  171755 - Geschäftsführer / Betriebsleiter / Problemlöser
Deze manager verwijderen  192780 - kaufmännischer Leiter / CFO / Leiter Controlling
Deze manager verwijderen  86912 - Interim Manager, Director, Consultant
Deze manager verwijderen  77475 - productie en of onderhoud management
Deze manager verwijderen  195376 - Projektleiter
Deze manager verwijderen  31353 - Financial interim manager
Deze manager verwijderen  193063 - Interims-/ Projektmanager der Druckindustrie
Deze manager verwijderen  35554 - financial expert
Deze manager verwijderen  19207 - General Manager, Operations Manager, Productieleider,
Deze manager verwijderen  196574 - Interim Manager Finance
Deze manager verwijderen  200420 - Project Manager
Deze manager verwijderen  18392 - Interim manager
Deze manager verwijderen  68272 - Interim Manager
Deze manager verwijderen  201035 - Sr Payroll Specialist/Manager Payroll
Deze manager verwijderen  32796 - P&O / Officemanagement / Facilitymanagement
Deze manager verwijderen  79204 - Professional Services Director
Deze manager verwijderen  72339 - Projectontwikkelaar, proces- en projectmanager
Deze manager verwijderen  200978 - Interim manager / interim directeur
Deze manager verwijderen  198977 - Ervaren interim verandermanager, teamleider en coach
Deze manager verwijderen  200897 - Technisch of facilitair manager vastgoed
Deze manager verwijderen  193726 - Internationaler Manager für Interim Management


Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :