Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim manager

Interim manager

Werkervaring interimmanager

Een algemeen manager met commerciële grondhouding, met een gedegen brede technische kennis en sterke team builder. Bij het sturen van een organisatie ga ik uit van een gedegen onderbouwd businessplan wat tot stand is gekomen na een grondige analyse van de organisatie, haar medewerkers, technische knowhow, financiële structuur en de externe omgeving. Mijn kracht ligt in een algemene management functie, in een internationale omgeving waar commercie, financiële performance, teambuilding, en bouwen en structureren van organisaties en markten de belangrijkste aspecten zijn. Focus is altijd lange termijn en resultaat gericht.

Werkervaring :

2002 – 2007 BV DIR. GA

Na 7 jaar dienstverband bij PGI, BV gestart. Een nieuw bedrijf, actief in de nautische markt en gericht op het compleet inrichten van kleine prive ligplaatsen tot het turn-key opleveren van complete professionele jachthavens. Hiervoor exclusieve Agentschap-distributie voor drijvende steigers, Boatliftdistributors bootliften en steiger accessoires. Tevens voor de particuliere markt een webshop gestart om deze producten direct aan de consument te kunnen leveren. Werkterrein is Europa, waar tot op dit moment nog 80% van de omzet op de Nederlandse markt wordt gegenereerd. Tevens met een Turks bedrijf een gemeenschappelijk kantoor in Istanbul om van daaruit de sterke groeiende watersportmarkt in Turkije te kunnen bedienen. Successen zijn zeker naast een gestage omzetgroei in de particuliere markt, de in eigen regie opgebouwde webshop en tevens enkele reeds zeer succesvolle turn-key-opleveringen van nieuw ingerichte jachthavens.

1999-2002 PGI - Hygiene Division Europe Director

Director Hygiene Division Europe, deze nieuwe functie werd ingevoerd na de overname in 1998 van een Nonwoven productie bedrijf met tevens een zeer hoogwaardige wetwipe productiecapaciteit in Duitsland. Verantwoordelijkheid om naast de bestaande PGI-hygiene customers potentiele nieuwe producten, markten en accounts te ontwikkelen om de nieuwe non-woven productie-vestiging en nieuwe wet-wipe productielijn optimaal binnen de nieuwe Hygiene division te integreren en maximaal te laten renderen. In deze functie tevens de key-account-verantwoording voor Johnson&Johnson Europe Hygiene – divisie en de verantwoordelijkheid voor key-account Unilever-Europa. Unilever binnen deze verantwoording vanwege de reeds zeer goede persoonlijke contacten en geboekte commerciële resultaten, en tevens gezien de mogelijkheden die de nieuwe aangeworven capabilities aan productontwikkeling voor Unilever zouden kunnen geven. Te noemen successen waren het nieuwe zeer lucratieve verworven volumecontract met Johnson&Johnson als basis voor een Euro 60 miljoen investering ( ROI < 2 jaar) in de bouw en opstart van een compleet nieuwe super snelle nonwoven-productie-lijn, de lancering van een nieuw product met Unilver na een periode van minder dan 8 maanden van brainstormsessie tot “on the shelf” , ontwikkeling van DOVE-Active-Wipe en als 1 van de 5 genomineerden voor de prijs van “het wereld-wijd meest innovatieve hygiëne - consumenten product” , uitgeschreven door P&G.
Voor deze groep volledige management en P&L verantwoording voor een omzet van > 65 miljoen Euro met een EBITDA van +/- 15%.


1996-1999 PGI – Industrial Division Europe Director
Director Industial Division Europe met als verantwoordelijkheid een nieuwe op te zetten Divisie.
PGI-Europe commercialiseerde al kleinschalig materialen in enkele Industriële markten, maar door de beperkte ‘technical-capabilities’ binnen de Europese vestiging was dit nooit volwaardig genoeg om een zelfstandige divisie voor te bouwen. Na de overname van een nieuwe Nonwoven-productie vestiging in Frankrijk waar hoofdzakelijk Nonwoven producten en basismaterialen werden geproduceerd voor een breed scala aan Industriele markten, is binnen PGI-Europe besloten om hier een nieuwe divisie voor op te starten die zich volledig richt op alle Industriële markten in Europa. Taak was allereerst gericht op het integreren van de nieuwe collega’s en van de nieuwe ‘technical-capabilities’ in de PGI Europe organisatie, en vervolgens het bouwen van een nieuwe divisie met Sales/Markteting en R&D als kerntaken voor het verder uitbouwen van bestaande industriële markten en tevens ontwikkelen, met bestaande en nieuwe producten,van nieuwe markten. Hier is o.a. de basis gelegd voor de zeer succesvolle samenwerking met Unilever-Europa. Eerste samenwerking gestart in de Industriele divisie met de Unilever Packaging – Group en uiteindelijk verder uitgegroeid in diverse Unilever Business-units tot een wereldwijde PGI-account. Voor deze divisie een volledige P&L verantwoordelijkheid van >25 miljoen Euro met een EBITDA van +/- 10%

1994 – 1996 PGI - Automotive Division Europe Sales manager

Nieuwe additionele verantwoordelijkheid om naast de 4 bestaande Non-woven converted producs divisies , waar na grondig marktonderzoek een mogelijkheid bleek te bestaan, te starten met het commercieel ontwikkelen van “converted-producten” voor de Automotive industrie in Europa. Taak was om deze markt voor PGI te gaan ontginnen / ontwikkelen met enkele reeds bestaande producten “overgewaaid” uit de US ( Johnson&Johnson converted products US), en verder uit te bouwen op basis van alle te genereren ervaring en respons uit de markt met tailor made prodcuten specifiek voor de Europese Automotive productie. Gedurende deze 3 jaar is deze divisie uitgegroeid tot een divisie met een zeer sterke presentie in de Automotive markt in Europa. Met een 5 tal automotive-sales-reps in de diverse verkoopkantoren, lokale distributeuren, eigen dedicated R&D support, en een ‘eigen’ Europees ontwikkeld producten assortiment. Bijna alle auto-merken met productie in Europa , maakten gebruik van PGI Automotive producten. Zelfs Ferrari, en Rolls Royce mochten tot de PGI- klanten gerekend worden. Gedurende deze periode heeft tevens de overname plaatsgevonden van Johnson&Johnson – CHICOPEE door PGI Inc. PGI Inc. is in deze periode door overnames een sterke groeiende organisatie van Nonwoven producerende bedrijven, hoofdzakelijk met vestigingen in de Verenigde Staten en met de overname van Johnson&Johnson-Chicopee een sterke ‘entrance’ op de Europese markt.



1992-1994 Johnson&Johnson Converted Products Sales manager Europe.

Na een succesvolle periode promotie tot Salesmanager Europe en de verantwoordelijkheid voor 4 verkoopkantoren ( Cuyk , Londen, Parijs en Heidelberg) ieder met een aantal landen als werkgebied. Eerste taak het sluiten van Verkoopkantoor Heidelberg en integratie van dit verkoopkantoor in verkoopkantoor “ Cuyk”. Dit resulteerde uiteindelijk in de verantwoordelijkheid voor;
Aansturing en performance van Verkoopkantoor Cuyk met totaal 2 verkoop buitendienst medewerkers voor regio BENELUX & Scandinavië en ( na sluiting en integratie van het sales-office Heidelberg ) 5 Duitse verkoop buitendienst medewerkers voor regio DE/AT/CH en key-account verantwoordelijkheid voor ALDI-Duitsland.
Eind verantwoordelijk voor performance verkoopkantoor Parijs ( salesoffice-manager, secretariaat en 8 buitendienst medewerkers.) en verkoopkantoor Londen (salesoffice manager, secretariaat en 7 buitendienst medewerkers).
Eindverantwoordelijk voor de commerciële activiteit in Italië van Italiaanse exclusieve PGI-Agent.

Totale omzet verantwoordelijkheid +/- Euro 30 miljoen met een EBIT van >20%



1991 – 1992 Johnson&Johnson Converted Products Sales manager
Sales manager verkoopkantoor “Cuyk”, verantwoordelijk voor de verkoop van alle Non-woven converted producten in Benelux en Scandinavië. Deze producten werden gecommercialiseerd in een zeer breed spectrum van markten zowel B.to B. en Consumer. Functie verantwoordelijkheid voor het managen van het verkoopkantoor ( secretariaat, 2 verkoop buitendienst medewerkers en 1 medewerker customer service), voor het behalen van de verkoop en marge budgetten. Totale omzet verantwoording +/- Euro 7 miljoen met een EBIT van > 25%


1989-1991 Johnson&Johnson “Catering” products Product manager

Productmanager voor de groep Catering producten binnen de divisie “converted – products”. Primaire taak bij aanstelling was het rationaliseren van het catering-assortiment en het opnieuw Europees introduceren/lanceren van een eerder mislukte introductie van een volledig nieuw disposabel materiaal. Het “Catering-assortiment” nonwoven producten bestond uit een breed assortiment hoogwaardige disposabel tafelaankleding-materialen, speciaal voor de professionele Europese catering bedrijven en diverse Europese Groothandelketens. Verantwoording voor het verder commercieel ondersteunen van het bestaande assortiment, ontwikkeling van nieuwe materialen en dessins voor de Europese catering markt. Hiervoor tevens het geven in de diverse landen van sales-rep’s product training, communicatie, brochures, aanwezig met presentatie op div. internationale beurzen. Dit assortiment is over deze periode succesvol gestegen in omzet en bijdrage tot +/- 5 miljoen Euro en EBIT van +/- 25% . Tevens als klein succes in 1989 de Horeca misset prijs ontvangen voor “Horeca-ste” advertentie uiting in Nederland


1982 – 1989 IKEA Nederland/Belgie. Range manager

Na afronden van mijn opleiding gestart als assortiment verantwoordelijke bij Ikea Nederland. In de periode tot 1989 diverse functies bekleed, zowel voor Ikea Nederland en ook Ikea Belgie. De laatste uitdaging was het werken in een nieuw opgericht team om in België een totale reorganisatie, totale verbouwing en re-routing van de 4 Ikea-winkels , restylen van de catalogus en alle communicatie uitingen door te voeren met het doel een uiteindelijke succesvolle herstart van Ikea in Belgie te realiseren. Deze missie uiteindelijk zeer succesvolle afgerond.


Opleiding interimmanager

Opleiding:

1970 – 1977 : Athenenum
1977 – 1981 : I.H.B.O. de Maere,


Consumer marketing : Johnson&Johnson Education Centre Lausanne
Sales trainingen : Johnson&Johnson- Nederland
Quality Improvement : Johnson&Johnson -Nederland
Nima C (zd) : ISBW
ISO 9001 ; Intern PGI
Div. sales trainingen ; Intern PGI


Consumer marketing : Johnson&Johnson Education Centre Lausanne
Sales trainingen : Johnson&Johnson- Nederland
Quality Improvement : Johnson&Johnson -Nederland
Nima C (zd) : ISBW
ISO 9001 ; Intern PGI
Div. sales trainingen ; Intern PGI


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

CV

Talenkennis interimmanager

CV

Overig

Hobby’s : Zeilen, Watersport, Wintersport.
Lidmaatschap : Industriële Grote Club te Amsterdam.
: Rotary Hilversum
Diverse bestuursfuncties ; Voorzitter GMR stichting primair
Bestuurslid “Riva Society Nederland”
Bestuurslid en Senator, “Riva Historical Society Italy”


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :